یک ماه پس از ترور هنیه در تهران؛ آیا ایران و اسرائیل در آستانه یک رویارویی گریزناپذیر قرار دارند؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

سید هادی برهانی، استاد مطالعات اسرائیل: تحولات هفته آینده سرنوشت این رویارویی را مشخص می کند/ بازی نتانیاهو با آتش بس پیشنهادی بازی با آتش است/ پاسخ مثبت ایران به درخواست کشورهای اسلامی دلیل اصلی پاسخ تاخیری به ترور هانیه است/ اکنون کشورهای اسلامی است به سمت ایران حرکت کند.

ترور رهبر سیاسی حماس در تهران ساعاتی پس از تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور (که اسماعیل هنیه یکی از مهمانان برجسته آن بود) ایران را با یک انتخاب اجتناب ناپذیر مواجه کرد: پاسخ به تجاوزات بی سابقه اسرائیل به خاک خود. و تمامیت ارضی و امنیت کشور با هدف انتقام خون و میهمان نوازی و نیز بازگرداندن و تقویت قدرت بازدارندگی کشور در مقابل جسارت اسرائیل.

این پاسخ فوری اکنون حدود سه هفته به تعویق افتاده است. دلیل اصلی این تاخیر، ابتکار کشورهای عربی و غربی برای برقراری آتش بس علیه اسرائیل در پاسخ به امتناع ایران از پاسخگویی است. ایران رسماً توضیح زیادی در مورد این توافق نداده است، اما نماینده ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران امیدوار است پاسخ به اسرائیل روند مذاکرات آتش بس را مختل نکند. پس از همکاری ایران با این ابتکار، آمریکا، مصر و قطر طرحی را برای تثبیت آتش بس پیشنهاد کردند. بر اساس این طرح، علاوه بر نمایندگان اسرائیل (از جمله رئیس موساد، رئیس شین بت، رئیس مذاکرات ارتش اسرائیل و مستشار ویژه اسرائیل، جلسه ای با حضور طرف های مذکور تشکیل شد. به نتانیاهو) در این دوره. پنجشنبه و جمعه گذشته در دوحه، پایتخت قطر.

پس از پایان این دیدار، مذاکرات جدی و سازنده توصیف شد، اما مشخص شد به نتیجه ملموسی نرسیده است. طبیعتا بسیاری از طرف ها از جمله اسرائیل نسبت به مذاکرات و نتایج آن ابراز خوش بینی کردند، اما از سوی دیگر حماس نارضایتی خود را از نتایج مربوط به آنها اعلام کرد. حماس توضیح داد که اسرائیل همچنان از موافقت با طرح بایدن برای آتش بس و تبادل اسرا (که قبلاً حماس پیشنهاد و موافقت کرده بود) اجتناب می کند و با افزودن شروط جدید به این طرح، سعی در به تعویق انداختن و اتلاف وقت دارد. بنیانگذاران پروژه در بیانیه‌ای اعلام کردند که مذاکرات فنی با طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی در هفته جاری ادامه خواهد یافت و در پایان آن جلسه‌ای برگزار می‌شود تا آخرین نکات درباره توافق آتش‌بس انجام شود.

بر اساس نتایج نشست دوحه که هیچ پیشرفت مشخصی در حل اختلافات خاص بین طرفین وجود ندارد، می توان نتیجه گرفت که اسرائیل در حال دستکاری در طرح آتش بس است و هیچ اقدام جدی برای اجرای آن انجام نمی دهد. اسرائیل سعی دارد شرایط ظالمانه خود را بر حماس تحمیل کند و با اتلاف وقت پاسخ ایران و حزب الله به اسرائیل را به تعویق بیندازد. نتایج اولین نشست نیز نشان می دهد که قدرت های غربی به ویژه آمریکا از اعمال فشار لازم برای وادار کردن نتانیاهو به پذیرش آتش بس اجتناب می کنند. ادامه این مسیر منجر به شکست مذاکرات و عملی شدن وعده ایران، حزب الله، انصارالله و سایر عناصر مقاومت برای انتقام از جنایات اخیر اسرائیل در قالب حملات گسترده و تأسف‌آور خواهد شد.

اسرائیل وقت تلف می کند و تقلب می کند و ایران نمی تواند این شرایط را تحمل کند. ایران می داند که فرصت پاسخگویی پس از یک ماه عملا محدود خواهد شد. بنابراین تحولات هفته آینده (هفته آخر دوره یک ماهه) در این زمینه تعیین کننده است. اگر این روند طبق برنامه بانیان مذاکرات آتش‌بس پایان یابد، در پایان هفته و امکان توافق آتش‌بس، ایران می‌تواند از اقدام متقابل و تشدید تنش خودداری کند و حتی این حق را فدای نجات کند. . مردم غزه مظلوم از تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی، اگر این هفته و آخرین جلسه آن برگزار شود و نتیجه ای حاصل نشود، ایران چاره ای جز پاسخ نخواهد داشت. این پاسخ نه تنها یک ضرورت مبتنی بر مصلحت امنیت کشور است، بلکه خواسته و انتظار قشر وسیعی از افکار عمومی ایران و سایر کشورهای اسلامی است.

این پاسخگویی نه تنها برای ایران ضروری است، بلکه (در صورت شکست مذاکرات آتش بس به دلیل لجاجت اسرائیل) سایر احزاب اسلامی نیز آن را به درستی ارزیابی کرده و این اقدام را همراهی خواهند کرد. واضح است که حماس از این انتخاب حمایت خواهد کرد. سفیر ترکیه در تهران اخیرا در گفت وگو با تسنیم، واکنش ایران به ترور هنیه را منطقی توصیف کرد و افزود: هر کشور دیگری نیز همین واکنش را نشان خواهد داد. وی خاطرنشان کرد: پاسخ به این حمله تنها بر عهده ایران نیست، بلکه همه کشورهای منطقه مسئول آن هستند.

بنابراین، چند روز باقی مانده از مذاکرات آتش بس، نتیجه این رویارویی خطرناک را مشخص خواهد کرد. اگر اسرائیلی ها در این چند روز بتوانند نتانیاهو و دولت افراطی اش را متقاعد کنند که آتش بس را بپذیرند، یا اگر آمریکا و دیگر قدرت های غربی از قدرت خود برای اعمال فشار بر این دولت افراطی استفاده کنند و آن را مجبور به پذیرش قطعنامه شورای امنیت کنند. در این غزه آرام می شود) و تنش در منطقه فروکش می کند، اما اگر این هفته بدون نتیجه قابل قبول بگذرد، تنش در منطقه افزایش می یابد و مسئولیت آن در درجه اول بر عهده دولت تندرو اسرائیل است حامیان غربی آن

در پایان این دوره، القاعده در ایران و سایر اعضای محور مقاومت بدون معطلی پاسخ دادند و سعی داشتند پاسخی مناسب و بازدارنده به تجاوزات اسرائیل بدهند. ایران به سه تا چهار هفته رفاقت با کشورهای اسلامی و پاسخ مثبت به درخواست خود مبنی بر تعویق تلافی جویانه برای فرصت دادن به مذاکرات دوحه امیدوار است و پس از انقضای این مدت از پاسخ ایران حمایت خواهد کرد. در این راستا همکاری با ایران. این احتمال وجود دارد که همکاری کشورهای عربی و اسلامی (به ویژه همسایگان اسرائیل مانند اردن) نقش موثری در موفقیت حملات تلافی جویانه ایران داشته باشد.

در این مدت، ایران همچنین به درخواست های کشورهای غربی مبنی بر خودداری از حملات متقابل که در ارتباطات رهبران غربی با رئیس جمهور جدید مطرح شده بود، احترام گذاشت و بیش از سه هفته از خود خویشتن داری کرد. ایران از قدرت های غربی انتظار کمک و حمایت ندارد، اما خواهان احترام متقابل است. پاسخ ایران یک حق قانونی و قابل قبول بر اساس قوانین بین المللی است و انتظار می رود کشورهای غربی به این گزینه احترام بگذارند و از دولت اسرائیل که با لجاجت، وقت گیر و فریب سعی در فرار از آتش بس و مجازات جنایات خود دارد حمایت نکنند. .

اسرائیل با صدای بلند سعی دارد وانمود کند که آمادگی کامل برای مقابله با حملات ایران و محور مقاومت را دارد و توانایی دفاع از امنیت اسرائیل را در هر شرایطی دارد. اساساً جنگ روانی و تبلیغات توخالی با هدف ارعاب ایران و منطقه و منصرف کردن محور مقاومت از پاسخگویی به جنایات اسرائیل است. اسرائیل برای درگیر شدن در یک جنگ مستقیم و همه جانبه با ایران بسیار کوچک و ضعیف است. حتی اگر چنین جنگی برای ایران بسیار ویرانگر باشد، اسرائیل را بی‌چون و چرا نمی‌گذارد و موجودیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد و رهبران اسرائیل این واقعیت را بهتر از دیگران می‌دانند. تصور ورود اسرائیل به چنین نبردی جز در یک مورد امکان پذیر نیست: مشارکت مستقیم آمریکا و قدرت های غربی در جنگ.

برخلاف فرضیه قدیمی و معروف ایدئولوژیک، آمریکا و اسرائیل یکی نیستند و هر کدام منافع و ملاحظات خاص خود را دارند و همین تفاوت ها (با وجود اشتراکات فراوان) کافی است که در صورت استفاده از دیپلماسی واقع بینانه و صحیح می توان از آنها اجتناب کرد. . قدرت های غربی باید از چنین نبردی جلوگیری کنند. یکی از دلایل باور به این فرضیه، تبلیغات و دیپلماسی عمومی اسرائیل برای ایجاد رعب و وحشت در دشمنان و برهم زدن محاسبات آنها با به همراه آوردن آمریکا و قدرت های غربی است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *