قیمت نفت به اوج خود در ۵۰ روز اخیر رسید؛ عوامل پشت پرده‌ای که به آن دامن می‌زنند؛ کدامند؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: قیمت معاملات آتی نفت خام در روز جمعه 21 ژوئن (1 ژوئیه) تغییر چندانی نداشت، اما به دلیل نشانه هایی از افزایش تقاضا و همچنین کاهش ذخایر بزرگترین کشور مصرف کننده نفت در جهان، ایالات متحده آمریکا. ; قیمت ها برای دومین هفته متوالی روند صعودی را تجربه کردند.

بهای معاملات آتی نفت برنت برای تسویه ماه اوت پس از افزایش 0.8 درصدی در ساعت 3:56 به وقت گرینویچ، با 15 سنت کاهش به 85.56 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه اوت با 14 سنت کاهش به 81 دلار و 15 سنت در هر بشکه رسید. معاملات آتی تسویه ماه جولای نیز با 0.7 درصد افزایش به 82.12 دلار در هر بشکه بسته شد.

اما نکته قابل توجه این است که قیمت ها از ابتدای ماه جاری تاکنون حدود 5 درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح خود در بیش از 7 هفته گذشته رسیده است.

تحلیلگران موسسه مالی سیتی در یادداشتی پیش‌بینی کردند که عوامل متعددی از جمله افزایش تقاضای فصلی، تقابل مجدد بین اسرائیل و حزب‌الله و شروع فصل طوفان می‌تواند قیمت‌ها را تا پایان تابستان قوی نگه دارد.

کاهش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت خام آمریکا

بر اساس داده های دولت آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شد، کل نفت عرضه شده به بازار که در واقع نشان دهنده تقاضای این کشور است، از 1.9 میلیون بشکه در روز به 21.1 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

داده های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 14 ژوئن با 2.5 میلیون بشکه کاهش به 457.1 میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران تنها انتظار کاهش 2.2 میلیون بشکه ای را داشتند.

بر اساس این آمار، ذخایر بنزین با 2.3 میلیون بشکه کاهش به 231.1 میلیون بشکه رسیده است. این کاهش کاملاً با انتظارات تحلیلگرانی که انتظار افزایش 600 هزار بشکه ای ذخایر بنزین در آن دوره را داشتند، در تضاد است.

پیش بینی رشد تقاضا در سایر کشورها

تحلیلگران معتقدند که “علائم افزایش تقاضا در آسیا بار روانی بازار را نیز تقویت کرده است.”

از سوی دیگر، داده های منتشر شده در روز جمعه نشان داد که قیمت مصرف کننده اصلی در ژاپن نسبت به ماه مشابه سال گذشته 2.5 درصد افزایش یافته است. این افزایش نرخ تورم نشان می دهد که بانک مرکزی ژاپن احتمالاً برنامه هایی برای افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک خواهد داشت.

علاوه بر این، انتشار آمارهای اقتصادی ایالات متحده در روز پنجشنبه حاکی از کاهش نرخ بیکاری در ایالات متحده است که ممکن است فدرال رزرو ایالات متحده را در تصمیم گیری در برابر افزایش نرخ بهره تحت تاثیر قرار دهد.

به طور معمول، نرخ های بهره بالا می تواند رشد اقتصادی را محدود کند که به نوبه خود تقاضا برای نفت را کاهش می دهد. بنابراین، انتظار نرخ های بهره ثابت می توانست به کاهش انتظارات برای مصرف نفت و در نتیجه کاهش قیمت نفت کمک کند.

تنش در خاورمیانه و سخنرانی سید حسن نصرالله

تنش ها در خاورمیانه در روزهای اخیر بار دیگر افزایش یافته است که خود عاملی است که اغلب بر قیمت نفت خام تأثیر می گذارد.

با ادامه حملات مرگبار اسرائیل به نوار غزه، درگیری میان ارتش اسرائیل و حزب الله لبنان تشدید شده است.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که «در صورت وقوع یک جنگ گسترده‌تر، هیچ جایی در اسرائیل از موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین مصون نخواهد بود». [حزب‌الله] “این امن نخواهد بود.”

نصرالله افزود: اسرائیل می داند که آنچه در دریای مدیترانه در انتظارش است بسیار بزرگ است… و می داند که این بار باید در خشکی، هوا و دریا منتظر ما باشد. ”

در همین حال، حملات مستمر گروه حوثی یمن (انصارالله) در دریای سرخ همچنان بر امنیت دریایی جهان سایه افکنده و نرخ بیمه و کشتیرانی را افزایش می دهد. بر اساس گزارش جدید آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که روز پنجشنبه 13 ژوئن (24 ژوئن) منتشر شد، حملات حوثی ها در دریای سرخ منافع 65 کشور و 29 شرکت بزرگ انرژی و کشتیرانی را تحت تأثیر قرار داد.

اختلاف نظر در مورد چشم انداز آینده تقاضای جهانی نفت

افزایش اخیر قیمت نفت همزمان با اختلاف میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین المللی انرژی (IEA) بر سر چشم انداز آینده تقاضای جهانی نفت است.

هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که تقاضای نفت تا سال 2029 به اوج خود خواهد رسید. این نهاد نظارتی انرژی پیش‌بینی کرده بود که ظرفیت مازاد نفت خام پمپاژ شده به دلیل رشد کمتر تقاضا و افزایش عرضه تا پایان دهه جاری به میزان قابل توجهی افزایش یابد. .

در پاسخ، اوپک یک روز بعد اعلام کرد که برخی از سیاست‌های کاهش تولید را که قبلاً در واکنش به رقابت با تولیدکنندگان آمریکایی بر سر سهم بازار اعمال کرده بود، تغییر خواهد داد.

اوپک از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی به‌عنوان «تفسیر خطرناک» انتقاد کرد و معتقد بود که چنین اظهاراتی تنها نوسانات بازار را افزایش می‌دهد.

معلوم نیست دیدگاه چه کسی دقیق تر است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *