نابسامانی‌های بازار موبایل با ابلاغ تعرفه‌های جدید / فعالان و کارشناسان بازار: گوشی‌هایی را که با افزایش تعرفه مواجه شدند، حداقل تا دو هفته نخرید

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

دنیای اقتصاد: سرانجام پس از دو هفته ابهام و بلاتکلیفی در واردات آیفون، تعرفه واردات تجاری 96 درصدی برای مدل 13 این گوشی اعلام شد و با ابلاغیه جدید گمرک، تعرفه واردات مسافر برای گوشی های بالای 600 دلار تعیین شد. همچنین 60 درصد تعیین شده است. در این شرایط بازار تلفن همراه با وضعیت آشفته و افزایش قابل توجه قیمت انواع گوشی های موبایل به ویژه گوشی هایی که قیمت آنها از 600 دلار هم فراتر می رود، مواجه است.

فعالان و کارشناسان بازار معتقدند وضعیت فعلی بازار تلفن همراه ناپایدار است و باید تا تشکیل دولت جدید منتظر ماند. برخی از آنها همچنین به مردم توصیه می کنند که به مدت دو هفته از خرید گوشی های بیش از 600 دلار خودداری کنند. از سوی دیگر واردکنندگان همچنان در مورد ثبت نام و تخصیص ارز تردید دارند و از صف 5 ماهه تخصیص ارز گلایه دارند. حتی اخباری مبنی بر ممنوعیت جدید واردات برخی تجهیزات فناوری اطلاعات مانند هارد دیسک به گوش می رسد.

Import iPhone انتخاب شده است، اما ارز تخصیص داده نشده است

هیات وزیران در هفته جاری اصلاحیه ای برای تعرفه واردات 372 دسته کالا صادر کرد که بر اساس آن ممنوعیت واردات آیفون 14 به بالا به قوت خود باقی خواهد ماند و تعرفه واردات تجاری و هزینه مسافر برای آیفون 13 به بالا ادامه خواهد داشت. به قوت خود باقی بماند. آنها به ترتیب برابر با 96 و 196 درصد هستند. همچنین پیش از آن گمرک تعرفه واردات سایر گوشی های تلفن همراه را به صورت مسافری اعلام کرده بود و بر این اساس، تعرفه گوشی هایی که به صورت مسافری وارد می شوند و قیمت تمام شده آن ها کمتر از 150 دلار است 16 درصد از 150 دلار به 600 دلار است. 6 درصد و بالای 600 دلار 60 درصد است.

بررسی های رسانه ای پس از انتشار این مصوبه در هفته گذشته نشان داد که افزایش تعرفه واردات انواع گوشی تلفن همراه منجر به افزایش هزینه ثبت نام آنها و در نهایت افزایش چشمگیر قیمت انواع مدل های تلفن همراه شده است. در همین زمینه، پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» از سوی فروشندگان و واردکنندگان نیز مؤید این موضوع است. تا حدودی حسین روزبه یکی از فعالان بازار تلفن همراه از افزایش 20 درصدی قیمت نسخه پایه آیفون 13 در بازارها و خرید و فروش 50 میلیون تومانی این محصول می گوید. .

وی در ادامه صحبت های خود درباره تغییرات قیمت سایر مدل های تلفن همراه نیز توضیح می دهد: «در حال حاضر واردات پرفروش ترین برند در انحصار یک شرکت خاص است و محصولات این برند در بازار تلفن همراه ایران به فروش می رسد. تفاوت فاحش قیمت نسبت به کشورهای دیگر مانند دبی با توجه به قیمت گوشی متوسط ​​به بالا، از آنجایی که تخصیص ارزی برای واردات این گوشی ها به نمایندگی ها داده نمی شود، این محصول با ارز حاصل از صادرات وارد می شود که تحت تاثیر این موضوع شماره با قیمت های گران تر از قبل در بازار عرضه می شود.

با توجه به اینکه دفتر لوازم خانگی و صنایع اداری وزارت حراست طی هفته‌های اخیر در نامه‌ای به اداره کل کنترل فرآورده‌های فلزی و فرآورده‌های فلزی خواستار بررسی و کنترل افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه به‌ویژه برای یک مورد خاص شده است. نام تجاری در بازار وجود دارد و در آن نامه پیشنهاد شده بود با هر یک از زنجیره های توزیع (واردکننده، عمده فروش و خرده فروش) که گرانفروشی یا انحصار دارند، برخورد شود. این فعال بازار در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن اینکه دولت را مسئول افزایش قیمت اخیر در بازار تلفن همراه می داند، به ابهام کتاب اخیر وزارت حریم خصوصی مبنی بر تنظیم قیمت گوشی های میان رده اقتصادی اشاره می کند و توضیح می دهد. در این خصوص: «معمولاً برای پیگیری و نظارت بر قیمت‌ها در بازار تلفن همراه برای همه مدل‌ها نامه صادر می‌شود، اما در آن نامه فقط یک برند ذکر شده است که در این میان وزارت امنیت می‌گوید که الف نامه ای برای نظارت بر قیمت گوشی های پرفروش این برند نوشته شده اما تاکنون خبری از این موضوع نشده است: به گفته این کارشناس، توقع کنترل قیمت ها از سوی دولت در غیاب اشتباه است تخصیص ارز یکی دیگر از فعالان بازار در گفت و گو با العالم اقتصادی به ابعاد پشت پرده دخالت وزارت حریم خصوصی در کنترل قیمت یک برند اقتصادی اشاره می کند و در این باره نیز می گوید از محصولات پرفروش برند: «نظارت وزارت حریم خصوصی بر تغییرات قیمت برند برای شرکت است. شخص خصوصی نزدیک به دولت که می خواهد واردات پرفروش ترین برند را در حین دریافت ارز در انحصار خود درآورد. اما در حالی که فعالان و فعالان بازار تلفن همراه طبیعی به نظر می رسد که افزایش قیمت برند اقتصادی موبایل ناشی از تاثیر واردات ناشی از صادرات است، در جریان اختلاف دولت و واردکنندگان بر سر موضوع تخصیص ارز، دود این اختلاف در واقع به چشم مصرف کننده می رسد و کسانی هستند که متضرر می شوند.

محمدرضا الیان، دبیر همایش تلفن همراه در گفت وگو با اکونومیست ورلد درباره وضعیت بازار تلفن همراه پس از اعلام این خبر گفت: مصوبات اخیر تنها اقدامی عجولانه برای حل مشکلی است که قابل حل نیست. افزایش تعرفه واردات تا زمان تشکیل دولت جدید باید به آن تکیه کرد و اجرا شود، از سوی دیگر، تعرفه 96 درصدی واردات آیفون و سایر تعرفه ها هیچ سودی جز لطمه زدن به بازار تلفن همراه و زیر سوال بردن حقوق مصرف کنندگان نخواهد داشت. گمرک.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر افراد زیادی از طریق برنامه پروفایل با هزینه ای از یک میلیون تا دو میلیون تومان در شبکه آیفون 14 را فعال می کنند و نتیجه این سیاست این خواهد بود که گوشی های رجیستر شده به صورت قانونی فعال می شوند. برنامه فوق الذکر در این صورت مردم تمایلی به خرید گوشی از منابع قانونی نخواهند داشت که به درآمد دولت از این مکان و همچنین تجار و مصرف کنندگان لطمه خواهد زد.»

شرایط بازار تلفن همراه ثابت نیست

این کارشناس بازار تلفن همراه در بخشی دیگر از صحبت های خود به مردم توصیه می کند تا زمان ساماندهی بازار تلفن همراه از خرید خودداری کنند. وی توضیح می دهد: شرایط کنونی بازار تلفن همراه پایدار نیست و آسیب های ناشی از افزایش تعرفه واردات حتی برای مدت کوتاهی قابل ترمیم نخواهد بود، در این صورت اگر به مردم توصیه کنیم مجبور نیستید، گوشی هایی را که به مدت دو هفته با افزایش تعرفه مواجه شده اند، خریداری نکنید.»

از سوی دیگر، در حالی که بازار تلفن همراه با اعلام تعرفه های جدید واردات و افزایش قابل توجه قیمت انواع گوشی همراه است، همچنان مشکلات ارزی واردکنندگان چه در زمینه ثبت نام و چه در زمینه تخصیص ارز وجود دارد و به گفته آنها. بیش از پنج ماه است که در صف تخصیص ارز هستند. حتی اخباری مبنی بر ممنوعیت جدید واردات برخی تجهیزات فناوری اطلاعات مانند هارد دیسک به گوش می رسد. این در حالی است که فعالان بازار تلفن همراه بر این باورند که دسترسی برخی شرکت ها برای واردات ارز و واردات کالا به بازار آسان است.

اما در شرایطی که چشم‌انداز مثبتی برای فعالان و فعالان بازار تلفن همراه وجود ندارد، به گفته برخی از آنها، شرایط سخت و نامشخص در تخصیص ارز، تعدادی از شرکت‌های واردکننده را مجبور به انجام این کار کرده است. کاهش؛ در این میان یکی از فعالان بازار تلفن همراه از افزایش هرج و مرج در بازار تلفن همراه می گوید و معتقد است این وضعیت تا تشکیل دولت جدید ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر دود تلاطم بازار تلفن همراه با افزایش بیش از پیش تعرفه واردات به چشم خریداران تلفن همراه رسیده و مجبورند آیفونی را که از چرخه تولید جهانی خارج شده با قیمتی نجومی بخرند. و در صحت و مدرن بودن آن تردید وجود دارد; پس باید منتظر ماند و دید در هفته های آینده با آغاز به کار دولت چهاردهم چه سرنوشتی در انتظار بازار تلفن همراه و مصرف کنندگان آن خواهد بود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *