پزشکیان:در دولت چهاردهم پروژه‌ای بدون پیش بینی منابع مالی لازم و رعایت اولویت‌بندی آغاز نخواهد شد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

رئیس جمهور گفت: در دولت چهاردهم قطعاً اجازه راه اندازی پروژه در کشور بدون پیش بینی منابع مالی لازم و همچنین اولویت بندی و در نظر گرفتن نیازهای اساسی و ضروری مردم داده نمی شود.

مسعود مازیکیان صبح روز پنجشنبه اول شهریور 1403 هجری شمسی در بازدید از سازمان برنامه و بودجه و با حضور رئیس و مدیران ارشد این سازمان که منجر به تشکیل جلسه چهار ساعته برای طراحی مدل بودجه عملیاتی شد. که متناسب با نیازهای کشور و همچنین نظارت بر عملکرد بودجه نهادها باشد. وی اختیارات اجرایی را یکی از وظایف مهم این سازمان برشمرد و افزود: تجربه دوره های گذشته عدم نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه ها را ثابت کرده است. اجرای بودجه دستگاه های اجرایی منجر به هدر رفت منابع می شود و هیچ یک از اهداف برنامه های توسعه ای محقق نمی شود، ضمن تدوین برنامه راهبردی و تعیین نقش و وظایف مدیران، برنامه و بودجه محقق نمی شود. در این زمینه عملکرد برنامه و بودجه دستگاه های اجرایی باید به صورت آنلاین و لحظه ای رصد شود تا اعتبارات تخصصی به طور کامل اهداف تعیین شده را تامین کند.

وی با بیان اینکه «پراکندگی در مدیریت و اجرای طرح‌های عمرانی در دوره‌های گذشته، شهرها و فرمانداری‌های کشور را با آشفتگی و سردرگمی مواجه کرد»، بر لزوم بهره‌برداری از توانمندی‌های اساتید و نخبگان تاکید و بر استفاده از آن تاکید کرد وی در برنامه ریزی بر روی نقشه راه علمی کشور با توجه به توانمندی های موجود در استانداری ها گفت: سازماندهی برنامه و بودجه موظف است با استفاده بهینه از استانداری های مختلف کشور بهره مند شود. از این مزایا به منظور ایجاد ثروت برای کشور در قالب طرحی به دولت ارائه می شود

بیش از 50 درصد از تسهیلات و منابع بانکی کشور در پایتخت تخصیص و هزینه شد و این امر را مظهر بی عدالتی در توزیع منابع و موجب توسعه بی رویه و غیرمنطقی شهر تهران بدون توجه به پیوست های زیست محیطی و الزامات زیرساختی عنوان کرد. اضافه کرد: یکی دیگر از ماموریت های سازمان برنامه و بودجه جلوگیری و اصلاح نابرابر توزیع منابع با تمرکززدایی از بودجه و در اولویت قرار دادن توسعه سایر مناطق مهم و استراتژیک کشور از جمله سواحل مکران است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: حجم عظیم پروژه های ناتمام در کشور نشانه عدم پایبندی به اولویت های پروژه های عمرانی و زیربنایی است و موجب اتلاف و تخلیه منابع کشور می شود. بدون پیش بینی منابع مالی لازم و همچنین تعیین اولویت ها و در نظر گرفتن نیازهای اساسی و ضروری مردم، شروع پروژه در کشور امکان پذیر نخواهد بود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به ناکارآمدی تخصیص و صرف اعتبارات در نظام سلامت در بین مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان بودجه 1404 اشاره کرد و افزود: معتقدم اگر بتوانیم نظام سطح بندی را اجرا کنیم. و اگر ارجاع خدمات بهداشتی و درمانی را به عنوان یک رویکرد اقتصادی و اصلاحی در نظام سلامت بدانیم، بخش بزرگی از اتلاف منابع و هزینه های اضافی در این حوزه است.

وی توسعه و پیشرفت کشور را مستلزم اصلاح و تغییر روش ها و کارآمدتر ساختن دستگاه های اجرایی کشور دانست و افزود: سازماندهی برنامه و بودجه به عنوان مغز متفکر دولت وظیفه خود را در جهت استفاده از دانش و تجربه اندیشمندان است. نخبگان و همچنین تعامل با معتبرترین مراکز علمی جهان. آخرین روش‌ها و برنامه‌های اجرایی برای توسعه کشور را تدوین و به مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور ارائه کنید، زیرا روش‌های فعلی مشکلی را حل نمی‌کند.

این پزشکیان همچنین از سازمان برنامه و بودجه خواستند راهکارهای حل اختلافات، کاهش هزینه های انرژی و توسعه بخش های اقتصادی وابسته به انرژی پایدار را بررسی و در چارچوب آن به دولت ارائه کند. از یک برنامه اقدام برنامه مدون

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *