عضو هیئت مدیره واردکنندگان موبایل: از زمان انتشار نامه‌ تعرفه ۹۶ درصدی، ثبت سفارش همه مدل‌های آیفون متوقف شده؛ حتی با این تعرفه هم ترخیص نمی‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: یکی از اعضای هیات مدیره انجمن واردکنندگان گوشی، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد که از زمان انتشار نامه در خصوص تعرفه 96 درصدی، سفارشات آیفون متوقف شده و با این تعرفه ترخیص نمی شود گفت: امیدواریم مشکل ممنوعیت واردات آیفون در دولت جدید برطرف شود و لازم است در تعرفه 96 درصدی تجدید نظر شود زیرا اختلاف قیمت بالای گوشی های رجیستر نشده و رجیستر شده ممکن است باعث افزایش قاچاق شود.

از ابتدای پاییز 1401 واردات آیفون 14 و بالاتر به صورت تجاری و مسافربری به کشور ممنوع شد. این تصمیم باعث شد تا به دلیل وجود ثبت نام و گارانتی، قیمت آیفون 13 نسبت به آیفون 14 و 15 گران شود و گاها برخی افراد ترجیح می دهند با هزینه کمتر از آخرین فناوری های موجود استفاده کنند و در عین حال از یک موبایل ارزان قیمت استفاده کنند. از سیم کارت آنها برای فعال کردن تلفن همراه ارزان قیمت و تماس با آخرین مدل آیفون استفاده کنید.

اما در خرداد ماه سال جاری مصوبه هیات وزیران منتشر شد که بر اساس آن، بر اساس ممنوعیت واردات گوشی های همراه هوشمند با برند اپل، در صورت رفع ممنوعیت در آینده توسط مراجع ذیصلاح، تجاری آن انتظار می رود سود به 96 درصد برسد. البته در همان زمان سازمان توسعه تجارت به ایسنا اعلام کرد که ممنوعیت واردات ذکر شده در این نامه ها مربوط به مدل های 14 به بعد بوده و ممنوعیت جدیدی برای ورود آیفون به کشور اعمال نشده است. با این حال، سود تجاری 96 درصد برای همه مدل های آیفون پیش بینی می شود. اما اکنون واردکنندگان می گویند از زمان انتشار این نامه، ثبت سفارش برای تمامی مدل های برند آیفون متوقف شده است.

از سوی دیگر سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ساعاتی پیش همزمان با آغاز کار خود در پاسخ به سوالی درباره رجیستری گوشی های اپل گفت: تصمیم گیری در مورد رجیستر از آیفون 14 و 15 در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، “این کاری است که ما انجام می دهیم و منتظریم ببینیم چه می شود.”

همین اظهارنظر بار دیگر احتمال لغو ممنوعیت واردات آیفون را مطرح کرد. اما واردکنندگان معتقدند واردات آیفون با تعرفه 96 درصدی نه به نفع دولت و نه به نفع مصرف کنندگان است، بلکه به نفع قاچاقچیان خواهد بود.

رفع ممنوعیت با تعرفه 96 درصدی فایده ای ندارد

حسین روزبه -عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی» در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به هزینه بالای تعیین شده برای رجیستر آیفون، گفت: تعرفه تلفن های همراه آیفون در این کشور است. بالاتر از سایر تلفن های همراه است، اما 96 درصد عدد بسیار بالایی است و نمی کند هنوز در کارگروه های مختلف در این زمینه بحث هایی وجود دارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به رفع ممنوعیت واردات آیفون در دولت جدید گفت: اما بازنگری در تعرفه 96 درصدی ضروری است چرا که اختلاف قیمت بالای گوشی های رجیستر نشده و رجیستر شده ممکن است باعث افزایش قاچاق شود. در این صورت افراد ترجیح می دهند با روش های مشابه سال های گذشته مانند اپلیکیشن ها، دانگل ها، استفاده از تلفن همراه ساده تر برای ارتباط و اینترنت علاوه بر گوشی موبایل، هزینه های خود را کاهش دهند. تعرفه 96 درصدی نه به نفع دولت و نه به نفع مصرف کننده است، بلکه به نفع قاچاقچیان خواهد بود.

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آیفون 13 با تعرفه 96 درصدی رجیستر شده است یا خیر، اظهار داشت: از زمان انتشار نامه ای مبنی بر تنظیم تعرفه 96 درصدی، ثبت سفارش آیفون متوقف شده و حتی با اعمال تعرفه 96 درصدی دیگر تسویه نشده است. به طور کلی می توان گفت که واردات تمامی گوشی های موبایل آیفون ممنوع است. همچنین گمرک به ما اعلام کرد که طبق پیام قبلی ترخیص آیفون به طور کلی ممنوع است و هیچ مدلی به عنوان استثناء تعیین نشده است.

به گفته وی، در حال حاضر آیفون هایی که دو تا سه ماه است وارد بازار می شوند یا وارد کشور می شوند یا به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.

روزبه با تاکید بر اینکه تعرفه آیفون باید پس از بررسی های کارشناسی به نحوی تعیین شود که به نفع دولت و مصرف کننده باشد، گفت: واردات قانونی آیفون از نظر درآمد گمرکی به نفع دولت خواهد بود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *