ارمنستان در پی توافق هسته‌ای با آمریکا

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: به گفته منابع رسانه ای، ایروان به دنبال همکاری هسته ای با واشنگتن است.

سیویل نت به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که این کشور در حال بررسی درخواست ارمنستان برای امضای توافقی است که به واشنگتن اجازه می دهد فناوری هسته ای غیرنظامی را به ایروان منتقل کند.

در 20 اوت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که نامش فاش نشد، در یادداشتی کتبی به سیویل نت گفت: «دولت ایالات متحده جزئیات روند مذاکرات را به اشتراک نمی گذارد، اما وزارت خارجه ایالات متحده توجه و تمرکز ویژه ای به درخواست ارمنستان دارد.» توافقنامه همکاری هسته ای 123

در سال 2022، ارمنستان و ایالات متحده توافقنامه همکاری هسته ای غیرنظامی را امضا کردند.

بخش 123 قانون انرژی اتمی ایالات متحده به طور کلی به توافقنامه همکاری صلح آمیز هسته ای اجازه می دهد تا مقادیر قابل توجهی مواد یا تجهیزات هسته ای را از ایالات متحده منتقل کند. علاوه بر این، چنین موافقتنامه هایی که معمولاً به عنوان “توافقنامه 123” نامیده می شود، همکاری در زمینه های دیگر مانند مبادلات فنی، تحقیقات علمی و بحث های پادمان را تسهیل می کند.

بر اساس گزارش Armenpress، ارمنستان قصد دارد تا سال 2036 چرخه حیات نیروگاه اتمی متسامور را که به شرکت دولتی Rosatom برای تامین سوخت و نگهداری سوخت متکی است، مدرن کند. سپس این نیروگاه از رده خارج و جایگزین خواهد شد.

در اوایل ماه اوت، شورای امنیت ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد که دبیر شورای امنیت ارمنستان با هیئتی از شرکت فرانسوی Framatome که هدف آن توسعه و تولید تجهیزات برای نیروگاه های هسته ای است، دیدار و بر اهمیت علاقه فرانسه به این موضوع تاکید کرد. توسعه بخش انرژی هسته ای در ارمنستان

از سوی دیگر، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در نوامبر 2023 گفت: ارمنستان وظیفه ساخت یک واحد نیروگاه هسته ای جدید را بر عهده دارد و ایروان در حال مذاکره با شرکای خود در روسیه، ایالات متحده و کره جنوبی است تا مشخص کند که چه پیشنهادی ارائه خواهد شد. موثرترین

ارمنستان در حال حاضر دارای یک نیروگاه اتمی مجهز به دو نیروگاه است که در نزدیکی شهر متسامور در 30 کیلومتری جنوب ایروان واقع شده است.

در برنامه ارمنستان پیش بینی می شود که عمر عملیاتی تنها واحد عملیاتی نیروگاه تا سال 2026 تمدید شود و همچنین واحدهای جدید به تدریج راه اندازی شوند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *