آغاز مذاکرات قاهره و شرایط وخیم غزه؛ نتانیاهو با رئیس موساد بر سر آتش‌بس با حماس هم رای نیست

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: پس از اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که نیروهایش از «کریدور فیلادلفیا» در جنوب نوار غزه عقب نشینی نخواهند کرد، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که وی در جریان نشست قاهره با مذاکره کنندگان اسرائیلی صحبت کرده است.

دور جدید مذاکرات با هدف آتش بس در غزه روز شنبه به میزبانی قاهره آغاز شد و بحث بر سر تخلیه نیروهای اسرائیلی از کریدور فیلادلفیا (یک نوار باریک در امتداد مرز غزه-مصر) و کریدور نتزاریم (راهروی نتزاریم) است. نوار باریک در امتداد مرز غزه و مصر). کریدوری که غزه را به دو نیمه تقسیم می‌کند، یکی از مهمترین موضوعات مورد مناقشه در جریان مذاکرات آتش‌بس است که با میانجیگری مصر، قطر و ایالات متحده انجام شد.

در جلسه روز شنبه، پیشنهادهای جدید مورد بحث قرار گرفت و دو منبع امنیتی مصر نیز گفتند که هیئتی از حماس برای بررسی پیشنهادهای جدید به قاهره آمده است.

حماس آمریکا را به عدم میانجیگری با حسن نیت متهم کرد.

به گزارش رویترز، انتظار می رود شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر نیز در دور جدید مذاکرات شرکت کند.

منابع مصری گفتند که پیشنهادات جدید شامل امتیازاتی در مورد چگونگی ایمن سازی «مناطق کلیدی» و امکان بازگشت مردم به شمال غزه است. با این حال، در اولین روز از دور جدید مذاکرات، هیچ نشانه ای از پیشرفت در نحوه کنترل مناطق کلیدی دیده نشد.

نتانیاهو بارها تاکید کرده است که اسرائیل از کنترل “کریدور فیلادلفیا” دست نخواهد کشید زیرا می خواهد از قاچاق سلاح و حماس در این مسیر جلوگیری کند.

نتانیاهو همچنین می گوید که اسرائیل باید پست های بازرسی را در کریدور نتزاریم حفظ کند تا از حرکت حماس از جنوب نوار غزه به مناطق شمالی آن جلوگیری کند.

رویترز به نقل از یک فرد آشنا که خواست نامش فاش نشود، نوشت که نتانیاهو سرانجام با تغییر چند صد متری مواضع نیروهای اسرائیلی در «کریدور فیلادلفیا» موافقت کرد، اما علی‌رغم فشار اعضای شورای اسرائیل. تیم مذاکره کننده همچنان اصرار دارد که کدام یک از آنها کنترل کامل این کریدور را حفظ کند.

این فرد آگاه که از نزدیک با روند مذاکرات آشنا است، گفت: نخست وزیر تاکید می کند که این وضعیت علی رغم فشار برخی از اعضای تیم مذاکره کننده که می خواهند از آنجا عقب نشینی کنند، ادامه خواهد داشت.

کانال 12 تلویزیون اسرائیل این هفته گزارش داد که نتانیاهو به شدت از تیم مذاکره کننده به رهبری دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی موساد به دلیل تمایل آن به دادن امتیازات بسیار انتقاد کرد.

نتانیاهو برای دستیابی به توافق از سوی خانواده‌های برخی از گروگان‌های اسرائیلی که هنوز در غزه به سر می‌برند، تحت فشار شدید قرار دارد.

بسیاری از این خانواده ها در اعتراض به عدم دستیابی به توافق برای آزادی گروگان ها به منتقدان نتانیاهو پیوستند و او را متهم کردند که برای حفظ منافع سیاسی خود از دستیابی به این توافق جلوگیری می کند.

از سوی دیگر، تندروهای دولت نتانیاهو به شدت با دادن هرگونه امتیاز به طرف مقابل مخالف هستند.

سازمان ملل متحد نسبت به شیوع بیماری های مختلف در غزه هشدار داد

سازمان ملل متحد نسبت به تشدید بحران انسانی در غزه، افزایش سوء تغذیه و ثبت یک مورد جدید فلج اطفال برای اولین بار در 25 سال گذشته هشدار داده است.

وی هشدار داد که ادامه جنگ باعث تشدید وضعیت اسفبار 2.3 میلیون نفر از مردم غزه می شود که تقریباً همه آنها بی خانمان شده اند و در چادرها یا در میان آوار زندگی می کنند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) نیز روز جمعه اعلام کرد که میزان کمک های غذایی وارد شده به غزه در ماه جولای یکی از پایین ترین سطوح از اکتبر گذشته بوده است.

این آژانس همچنین گفت که در ماه ژوئیه، تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه حاد در شمال غزه چهار برابر بیشتر از ماه می بوده است. در مناطق جنوبی غزه که شدت درگیری ها کمتر است، این تعداد بیش از دو برابر شده است.

وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد که حملات رژیم صهیونیستی به این پاسگاه تا روز شنبه ادامه داشت و 50 شهید دیگر را به شهادت رساند. به گفته مقامات این وزارت، بسیاری از قربانیان درگیری‌های ۴۸ ساعت گذشته همچنان در زیر آوار محبوس هستند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *