گلستان در یک قدمی فاجعه فرونشست زمین

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا: خشکسالی و بحران تغییرات اقلیمی و به دنبال آن استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی، گلستان را در آستانه فاجعه فرونشست زمین قرار داده است که در صورت وقوع اثرات جبران ناپذیری با تخریب شریان ها و زیرساخت های حیاتی استان بر جای خواهد گذاشت.

تغییر اقلیم گسترده ترین بحران جهان – است و فرونشست زمین یکی از پیامدهای این پدیده شوم و نگران کننده است.

اگرچه وقوع فرونشست متاثر از علل مختلفی از جمله احداث سدهای بزرگ، فرآیندهای زمین ساختی، بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی، نوع و بافت خاک، فعالیت های سنگین ساختمانی و فرسایش شبکه فاضلاب است، اما بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی است. علت اصلی پدیده فرونشست

کارشناسان پدیده فرونشست را جدی‌تر و گسترده‌تر از زلزله می‌دانند و از آن به عنوان زلزله‌ای بی‌صدا یاد می‌کنند که بی‌صدا رخ می‌دهد، فرسایش می‌دهد و با تخریب زیرساخت‌های اولیه آثار مخربی بر جای می‌گذارد.

استان گلستان نیز به عنوان یکی از استان های حادثه خیز از خطر فرونشست زمین در امان نیست و این پدیده به حدی گسترش یافته که مسئولان و کارشناسان از آن به عنوان یک فاجعه یاد می کنند.

عدم برنامه ریزی دقیق و نگرش اصولی به منابع محدود و تجدیدپذیر آب زیرزمینی یکی دیگر از دلایلی است که منجر به کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی و فرونشست زمین شده است.

حفر بی رویه چاه های کشاورزی و استفاده نادرست از منابع آبی برای مصارف کشاورزی، فرونشست زمین در استان گلستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و ایجاد رویکردی جدید به الگوی کشاورزی در منطقه و اصلاح روش های مدیریت منابع آب یکی از راهکارهای بلندمدت برای رفع این مشکل است. مشکل را حل کند کاهش افت سطح آب های زیرزمینی

سخنگوی کمیته سازندگی شورای اسلامی با بیان اینکه تامین آب شرب یکی از پروژه های اساسی استانداری گلستان است افزود: راه دیگری جز تامین آب شرب از طریق شیرین سازی آب دریای خزر یا سدسازی نداریم.

عبدالجلال ایری به خبرنگار ایرنا گفت: گلستان تنها استان کشور است که 99 درصد آب مورد نیاز خود را از منابع زیرزمینی تامین می کند و این یک فاجعه است.

به گفته نماینده مردم غرب گلستان در شورای اسلامی؛ با وجود افت 20 سانتی متری، بهسازی و بهسازی زیرساخت های استان گلستان از قبیل جاده، راه آهن، خطوط برق و … راه به جایی نمی برد و فرونشست زمین منجر به تخریب تمامی سازه های عمرانی استان می شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی را عامل اصلی فرونشست زمین برشمرد و تصریح کرد: اگر برداشت‌های غیرمجاز آب در گلستان متوقف نشود، قطعاً این استان شمالی با یک فاجعه زیست‌محیطی و عمرانی مواجه خواهد شد. .

ایری به آخرین شرایط دستگاه تصفیه آب در استانداری اشاره کرد و گفت: پس از پیگیری های مختلف، پروژه احداث دستگاه تصفیه آب در انتظار ابلاغ سازمان برنامه و بودجه آبفای کشور است تا بتوان این پروژه را پیمانکاری کرد. همین است.

وی با بیان اینکه گلستان برای احداث آب شیرین کن مشکل اعتباری ندارد، تصریح کرد: این پروژه توسط بخش خصوصی در حال اجراست و مشکلی برای تامین سرمایه وجود ندارد.

نماینده مردم غرب گلستان در شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد; طرح شیرین سازی دریای خزر باید در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا شود تا مشکل دائمی آب شرب مردم گلستان پایان یابد.

استاندار گلستان تصریح کرد: 99 درصد آب استانداری وابسته به منابع آب زیرزمینی است و باید با مکانیزم های مناسب و فوری از یک منبع خارج شویم.

علی محمد زنگنه ادامه داد: سال ها برداشت و بارندگی کم منجر به کاهش منابع زیرزمینی و فرونشست زمین در نقاط مختلف استان گلستان شده است و باید برای جلوگیری از این پدیده خطرناک تدابیری اندیشید.

استاندار گلستان با تایید اینکه استان گلستان تنها استانی است که هیچ سدی برای تامین آب شرب ندارد، گفت: سد می تواند به عنوان یکی از منابع تامین آب شرب به ما کمک کند.

زنگنه نمک زدایی آب دریای خزر را یکی از مطمئن ترین منابع تامین آب شرب دانست و خاطرنشان کرد: گلستان یکی از چهار استانی است که دچار تنش آبی شدید است و ذخایر آب طبیعی استان به اتمام رسیده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *