مذاکرات آتش‌بس در قاهره بدون نتیجه پایان یافت

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا: خبرگزاری رویترز گزارش داد که مذاکرات آتش بس غزه در قاهره بدون دستیابی به توافق پایان یافت و حماس و رژیم صهیونیستی بر سر چند مورد ارائه شده از سوی میانجیگران به توافق نرسیدند.

رویترز در این گزارش افزود: مذاکرات آتش بس در نوار غزه شامگاه یکشنبه با حضور هیئت های آمریکایی و اسرائیلی در قاهره به پایان رسید.

این گزارش می افزاید: به گفته منابع آگاه، یکی از مهمترین نقاط اختلاف نظر در این مذاکرات، حضور اسرائیل (رژیم) در غزه پس از پایان جنگ است.

در ادامه این گزارش آمده است که بر اساس پیشنهاد جدید، رژیم صهیونیستی پس از موافقت با مبادله اسرا باید به طور کامل از محور فیلادلفیا واقع در امتداد مرزهای مصر و غزه عقب نشینی کند سه کیلومتر و این محور موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، مصر همچنان بر لزوم عقب نشینی کامل رژیم صهیونیستی از محور فیلادلفیا تاکید دارد، اما قاهره برای جلوگیری از تاخیر در توافق، پیشنهاد کرد که این عقب نشینی در دو مرحله انجام شود.

این گزارش می افزاید: مصر نیز بر عقب نشینی کامل اسرائیل از گذرگاه رفح تاکید دارد و تاکید کرد که در گذرگاه رفح تنها با طرف فلسطینی همکاری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، عزت الریشق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که هیئت این جنبش می‌خواهد رژیم صهیونیستی را به توافق‌های انجام شده ملزم کند. در 2 ژوئیه بر اساس مفاد ذکر شده در سخنرانی جو بایدن، تصمیم شورای امنیت شد.

الرشق گفت: تیم مذاکره کننده این جنبش پس از دیدار با برادران میانجی مصر و قطر و بررسی نتایج آخرین دور مذاکرات، عصر – (یکشنبه) قاهره را ترک کرد.

وی با بیان اینکه هیأت حماس خواستار پایبندی رژیم صهیونیستی به توافقات انجام شده در دوم ژوئیه شد، تصریح کرد: در این دیدارها، هیئت حماس بر آمادگی این جنبش برای اجرای توافقات انجام شده به نحوی که منافع آن محقق شود، تاکید کرد. مردم فلسطین ملت و جنگ را متوقف کنید.

الرشق گفت: این هیئت بر موضع جنبش حماس در مورد لزوم هرگونه توافق از جمله آتش بس کامل، خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازگشت آزادانه فلسطینیان به خانه های خود و تامین خدمات به آنها کمک و بازسازی غزه و امضای قرارداد جدی تبادل اسرا.

اسامه حمدان، یکی از رهبران ارشد حماس نیز پیشتر اعلام کرد که توقف جنگ در غزه اولویت اول ماست.

حمدان در گفت و گو با شبکه الاقصی تاکید کرد: رژیم اشغالگر همچنان در بن بست است و دشمن شرایط جدیدی را برای پذیرش این توافق تعیین کرده و از آنچه قبلاً با آن موافقت کرده بود عقب نشینی کرد.

وی با بیان اینکه هیئت حماس – رای و نظر ما را به میانجیگران اعلام کرد، افزود: دولت آمریکا با صحبت از توافق قریب الوقوع برای اهداف انتخابات امید واهی می دهد.

کانال العربی پیش از این جزئیاتی از پیشنهادهای واشنگتن را منتشر کرده بود که بر اساس آن مذاکرات فنی در محور فیلادلفیا انجام می شود. انتظار می رود در طرح فوق الذکر بازسازی نوار غزه در مرحله دوم مذاکرات مورد بحث قرار گیرد. همچنین بر ایجاد مکانیسم نظارتی برای بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه تاکید شد.

شبکه المیادین همچنین به نقل از یک منبع آگاه فلسطینی اعلام کرد که پیشنهاد جدید آمریکا با پیشنهاداتی که دو طرف قبلاً بر آن توافق کرده بودند کاملاً متفاوت است و پیشنهاد جدید آمریکا بر اساس طرح ماه مه است و با طرح جدید سازگار است. شرایط و خواسته های رژیم اسرائیل.

این منبع فلسطینی افزود: پیشنهاد جدید آمریکا شبیه مواضع رژیم اسرائیل و خواسته های جدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر است. این پیشنهاد شامل آتش بس دائمی و دائمی در نوار غزه نمی شود.

به گفته این منبع، بر اساس طرح ارائه شده از سوی آمریکا، در مرحله دوم در چارچوب یک سقف مشخص، درباره آتش بس دائمی در نوار غزه مذاکره خواهد شد و در صورت عدم موافقت حماس با خواسته های اسرائیل، این سامانه از سرگیری کار مرحله دوم جنگ اتفاق افتاد

این منبع فلسطینی آشنا به روند مذاکرات گفت: پیشنهاد آمریکا خروج همه جانبه اسرائیل از نوار غزه را شرط نمی کند. محور فیلادلفیا همچنان در اشغال اسرائیل خواهد بود و تعداد نیروهای این رژیم در این منطقه تنها کاهش می یابد.

بر اساس برنامه واشنگتن، تقاطع نتزاریم در اشغال اسرائیل باقی خواهد ماند و این رژیم با کنترل خود بر آن، تردد فلسطینیان را از طریق آن رصد خواهد کرد.

به گفته این منبع فلسطینی، در پیشنهاد آمریکا، اسرائیل حق خواهد داشت با آزادی حداقل یکصد اسیر فلسطینی مخالفت کند. همچنین بر اساس این پیشنهاد، تعداد زیادی از اسرای آزاد شده فلسطینی در چارچوب تبادل اسرا به خارج از فلسطین اخراج خواهند شد. کمک رسانی به نوار غزه منوط به تایید همه طرف ها از جمله حماس در مورد تمامی شرایط توافق است و مذاکرات بازسازی و پایان محاصره نوار غزه پس از ارزیابی انجام خواهد شد. از نتایج مرحله اول.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *