قیمت کالاهای اساسی قبل و بعد از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی؛ رشد ۲۵۰درصدی قیمت گوشت!

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

اعتماد نوشت: در اردیبهشت 1403 هجری شمسی، دومین سالگرد اجرای برنامه بلندپروازانه «جراحی اقتصادی»، شوک قیمتی در بخش مواد غذایی تثبیت و ادامه یافت. در حالی که حمایت «زنده» به همان میزان یعنی 300 هزار تومان باقی ماند. این تعداد حتی برای خرید نیم کیلو گوشت قرمز هم کافی نبود.

قیمت گوشت بره که در ابتدای سال 1401 حدود 180 هزار تومان بود، اکنون در خوشبینانه ترین حالت به 650 تا 800 هزار تومان رسیده و در این دو سال 250 درصد افزایش یافته است. قیمت مرغ از 18 هزار تومان به حدود 80 هزار تومان افزایش یافت.

قیمت تخم مرغ در میادین میوه و تره بار از کیلویی 29 هزار تومان به 80 هزار تومان و برنج ایرانی از 30 هزار تومان به 120 هزار تومان در هر کیلو رسید. قیمت ماکارونی که جایگزین کربوهیدرات مورد نیاز مردم محسوب می شود از بسته بندی 9000 تومان به 30000 تومان رسید و قیمت حبوبات جایگزین مواد پروتئینی 60 درصد افزایش یافت.

شاید بهتر است نگاهی به تجربه ناموفق وزیر سابق اقتصاد بیندازیم که در همین گفت وگو با تسنیم گفت: «بالاخره هیچ نسخه کلی و همیشه موفقی وجود ندارد که بتوان گفت اگر قیمت ها را درست تعدیل کنیم همه مشکلات وجود دارد وی افزود: ممکن است در درازمدت یا با هزینه های بسیار بالا به نتیجه برسیم، اما قطعاً این رویکرد نمی تواند برای اقتصاد ایران و تاب آوری مردم ما مفید باشد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *