سفیر واشنگتن: آمریکا در حال نهایی کردن توافق راهبردی با عربستان است / این بسته شامل چندین حوزه کلیدی، از جمله عادی سازی روابط ریاض و تل آویو است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: سفیر آمریکا در عربستان سعودی گفت: واشنگتن و ریاض به طور جدی در حال کار بر روی نهایی کردن بسته توافقنامه راهبردی دوجانبه هستند که بر منطقه تاثیر می گذارد.

به گزارش ایسنا، مایکل راتنی، سفیر آمریکا در عربستان سعودی در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط از تلاش دو کشور برای زدن آخرین گام ها در یک توافق راهبردی خبر داد و تاکید کرد که این یک توافق تاریخی خواهد بود.

اگرچه سفیر آمریکا به دلیل پیچیدگی های منطقه، جدول زمانی برای تکمیل این بسته تعیین نکرد، اما گفت که این توافق پویایی منطقه را به طور قابل توجه و اساسی تغییر می دهد.

وی افزود: این بسته شامل چند حوزه کلیدی از جمله تقویت مشارکت راهبردی و نظامی آمریکا و پادشاهی عربستان سعودی، عادی سازی روابط ریاض و تل آویو و تضمین مسیر روشن برای تشکیل کشور فلسطین است.

راتنی در خصوص همکاری های اقتصادی گفت: تغییرات اخیر در عربستان سعودی فرصت های بزرگی را برای شرکت های آمریکایی در بخش های مختلف از جمله انرژی های تجدیدپذیر، مراقبت های پزشکی، زیرساخت ها، فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی ایجاد کرده است.

این دیپلمات آمریکایی همچنین تصمیم واشنگتن برای لغو تعلیق فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را ناشی از تغییر شرایط و همکاری عمیق دو کشور دانست و توضیح داد: این تصمیم نشان دهنده پویایی در حال تغییر در منطقه است، زیرا عربستان در حال سرمایه گذاری است. و تلاش های دیپلماتیک زیادی برای پایان دادن به جنگ در یمن و حفظ آتش بس که بیش از دو سال اجرا شده است، انجام داده است.

راتنی با اشاره به نگرانی برخی از متحدان واشنگتن در غرب آسیا از تعهد آمریکا به بازدارندگی، بر مسائل پیچیده منطقه تاکید کرد و گفت: نیروهای نظامی و دریایی آمریکا سخت تلاش می کنند تا از حملات انصارالله در دریای سرخ جلوگیری کنند.

سفیر آمریکا مدعی شد که واشنگتن همچنان به راه حل دو دولتی پایبند است و خواهان وجود یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل است. اما وی تاکید کرد که تشکیل دولت فلسطین باید از طریق یک روند سیاسی و مذاکرات بین دو طرف انجام شود و نه از طریق روش های جایگزین.

سفیر واشنگتن در ریاض بر ماهیت مستحکم و باثبات روابط آمریکا و عربستان تاکید کرد و تصریح کرد: این مشارکت که بیش از 80 سال قدمت دارد، علیرغم برخی نوسانات تاریخی همچنان قوی است.

وی همچنین بر روابط نزدیک بین نیروهای مسلح آمریکا و عربستان سعودی در کنار روابط تجاری قوی و فرصت‌های اقتصادی فراوان ناشی از تنوع اقتصادی عربستان سعودی تاکید کرد.

راتنی به افزایش باز بودن عربستان سعودی و گسترش سریع صحنه فرهنگی این کشور اشاره کرد که به گفته وی فرصت های خوبی برای همکاری در زمینه های نوظهور مانند تولید فیلم و تلویزیون، بازی های ویدیویی و پروژه های فرهنگی مشترک ایجاد می کند.

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه انرژی های تجدیدپذیر جنبه اساسی مشارکت اقتصادی رو به رشد واشنگتن و ریاض را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: همکاری بین دو کشور در عصر سوخت های فسیلی آغاز شد و گذار عربستان سعودی به آینده پسا سوخت فسیلی راه را هموار می کند. برای آن راه را برای سرمایه گذاری های قابل قبول در منابع انرژی تجدید پذیر، مانند انرژی باد و خورشید، و همچنین فن آوری های ترسیب کربن هموار کرده است.

این دیپلمات همچنین خاطرنشان کرد که فرصت های فوق العاده ای برای همکاری بین ایالات متحده و عربستان سعودی در زمینه مراقبت های پزشکی، زیرساخت ها، فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی وجود دارد زیرا اقتصاد عربستان همچنان به رشد و تنوع و جذب شرکت های جدید آمریکایی ادامه می دهد.

سفیر آمریکا در پاسخ به سوالی در رابطه با تهدیدات منطقه ای بر اهمیت همکاری نظامی واشنگتن و ریاض تاکید کرد و خاطرنشان کرد: شرکت های دفاعی آمریکایی سال هاست در این کشور فعال هستند.

وی بیان کرد: عربستان در ماه فوریه میزبان نمایشگاه دفاع جهانی بود که هم اکنون یکی از بزرگترین نمایشگاه های دفاعی جهان محسوب می شود و بیش از 100 شرکت آمریکایی در این رویداد شرکت کردند.

مایکل راتنی در بخش پایانی مصاحبه خود تاکید کرد که به عنوان سفیر آمریکا در عربستان، تمرکز اصلی وی بر روابط دوجانبه است. او گفت که در طول زندگی حرفه‌ای خود، به طور گسترده با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها کار کرده و در تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق صلح مشارکت داشته است. راه حل دو کشور به او درک عمیقی از هر دو طرف داد.

وی مدعی شد که اولویت فعلی توقف خشونت در غزه و رسیدگی به مشکلات شدید ساکنان غزه، تضمین آتش بس، آزادی اسرای اسرائیلی و حل مناقشه برای تسهیل ارسال کمک های بشردوستانه حیاتی به نوار غزه است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *