پشت پرده حمایت از گوشی‌‏های فیک؛ ابهامات عجیب در روند نوکیای ایرانی

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

هم میهن نوشت: اگرچه سازمان توسعه تجارت استفاده از برند نوکیا در محصولات ایرانی را ممنوع کرده است، اما تولید همچنان ادامه دارد.

کارکنان ستاد با وجود قوانین رسمی کشور یعنی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1385 و با اطلاع از نظر اداره خدمات نگهداری و تعمیرات که ناقض قوانین و مقررات رسمی است، موانع تولید را تسهیل و رفع می کند. کشور با صدور دستورالعملی، تولید غیرسنتی گوشی موبایل این برند را در ایران پیوند زد و همچنان بر اقدامات غیرقانونی خود اصرار دارد.

به گزارش حمیهن، در اواخر سال 1400 مجوز ساخت گوشی موبایل نوکیا در ایران از سوی وزارت امنیت صادر شد. این مجوز بنا به درخواست یک شرکت ایرانی و با توجه به نظر تیم کاری تسهیل و رفع موانع تولید در منطقه مرکزی تصویب شد. سرانجام پس از مدتی این شرکت ایرانی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و محصولات خود را در قالب خاموش کردن چراغ ها در بازار به نمایش گذاشت. محصولاتی که در ایران مونتاژ می شوند اما با نام و نشان نوکیا به فروش می رسند.

البته در ابتدا تصور می شد که تمرکز شرکت ایرانی تنها بر روی تولید گوشی های همراه با دکمه های ساده است، اما انتشار برخی عکس ها و فیلم های مربوط به خط تولید این گروه در سایت رسمی این شرکت نشان داد که گوشی های هوشمند نیز در دستور کار سازنده ایرانی است.

به طور کلی می توان پذیرفت که رشد تولید برای دولت ها مهم است. به‌ویژه تولید در حوزه فناوری‌های نوین مانند تلفن همراه، به دلیل همین نکته مهم، شرکت ایرانی با حضور برخی از مسئولان و در قالب ویدئو کنفرانس توسط سیزدهم نخست‌وزیر افتتاح شد و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

پیگیری ها نشان داد که صاحب علامت تجاری نوکیا از موضوع فوق اطلاعی نداشت و بعداً به واکنش شدید سفیر فنلاند در ایران و اخبار زیادی در رابطه با شکایت صاحب علامت تجاری نوکیا از سازنده ایرانی در رسانه ها منتشر شد. هر چند فضای کشور مملو از اخبار مرتبط با نوکیا و تولید بدون مجوز این محصول بود؛ اما مقامات وزارت حریم خصوصی مایل به اظهار نظر در مورد موضوع فوق نبودند یا بدون کسب تاییدیه از شرکت مادر، واکنش‌های عجیبی به تولید نوکیا داشتند.

به عنوان مثال، صدف بیک زاده، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، در آبان ماه 1401 در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: با توجه به تحریم هایی که با آن مواجه هستیم، با مشکلاتی مواجه هستیم و برندهایی مانند سامسونگ رفته اند. ایران با مطرح کردن این تاپیک “چیزی هستی؟”

یا محمد مهدی برادران، معاون وزیر صنایع عمومی در اسفند 1402 اظهار داشت: اگر به هر دلیلی این واحد موفق به اخذ مجوزهای لازم از وزارت ارتباطات و سازمان پشتیبانی مطابق با استانداردهای داخلی با توجه به شرایط ممنوعیت شود. برای تهیه گواهینامه معتبر از کشورهای دیگر لازم نیست

البته با ورود سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و برخی نمایندگان مجلس و پیگیری های ویژه از رسانه ها، در نهایت موضوع فوق در دستور کار چند نهاد قرار گرفت و اکنون رئیس سازمان توسعه تجارت طی نامه ای به مرکز فناوری داده وزارت حریم خصوصی، با استناد به اسناد موجود و قانون ثبت علائم تجاری سال 2006. که خواستار لغو مجوز شرکت ایرانی تولید نوکیا است.

در نامه رئیس سازمان توسعه تجارت با عنوان «جلوگیری از فعالیت شرکت مذکور با نشان تجاری نوکیا» در تاریخ 3 مردادماه جاری آمده است: بر اساس استعلام واصله از معاونت قضایی و مردمی. دادستانی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نامه مورخ 2 آگوست سال جاری و نامه مورخ 10 جولای سال جاری از سوی دستیار دبیرکل و مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه مبنی بر عدم وجود نوکیا مجوز فعالیت شرکتی…»

خواهشمند است دستور فرمایید جهت جلوگیری از ادامه استفاده از برند نوکیا توسط شرکت مذکور با شماره شناسه ملی 14009313028 در عملیات مربوط به سامانه جامع معاملات اقدامات لازم به عمل آید.

در هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا وزارت حراست طبق بیانیه سازمان توسعه تجارت مجوز فعالیت شرکت تولیدی ایرانی را لغو می کند یا به روند فعلی آن ادامه می دهد، اما سوال اصلی همچنان این است که چگونه؟ آیا شرکت فوق موفق به اخذ مجوز تولید نوکیا بدون اخذ تاییدیه برند اصلی شده است؟

نقش متمایز ستاد در تسهیل و رفع موانع تولید در تولید شرکت ایرانی نوکیا

بر اساس بررسی های صورت گرفته در دی ماه 1400 هجری شمسی دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در منطقه مرکزی صورتجلسه ای را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت مذکور می توانست بدون اخذ تاییدیه برندهای خارجی اقدام به تولید گوشی تلفن همراه نماید.

در بخشی از این جلسه آمده است: درخواست شرکت در خصوص مجوز مونتاژ محصولات تلفن همراه با برندهای سامسونگ، شیائومی، اپل و نوکیا بدون اخذ نمایندگی از شرکت های اصلی با حفظ اصالت شرکت. محصول و IMEI اورجینال در تیم کاری جهت تسهیل و رفع موانع تولید محافظه کارانه فوق الذکر قرار گرفته است. شرکت بی تی سی لند این قرارداد مقرر می دارد که کلیه قطعات اصلی متعلق به شرکت های اصلی و مادر باید در اختیار داشته باشد و وضعیت شرکت مذکور و امکان نگهداری کلیه محصولات مونتاژ شده در این شرکت در سراسر جهان و در سراسر جهان را داشته باشد. در صورت استعلام اصالت محصولات مونتاژ شده، پاسخ این است که ساخت چین، ویتنام و هند است…»

البته پس از این جلسه، در بهمن ماه 1400 هجری شمسی، دفتر خدمات نگهداری و تعمیرات وزارت حراست، با نظر کارشناسان دقیق، بدون اخذ مجوز، موانع تیم کاری ستاد را در خصوص تولید تسهیل و رفع کرد. ، صدور مجوز و استفاده از نام تجاری سایر شرکت ها.

در این گزارش جامع، اعطای پروانه تولید بدون اخذ نمایندگی، مغایر با قوانین ثبت اختراع، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 2006، کنوانسیون مادرید در خصوص ثبت بین المللی علائم تجاری، مصوبه شورای اسلامی ایران تلقی شده است. در سال 2002 و موافقتنامه مادرید در خصوص ثبت بین المللی علائم تجاری، تصمیم شورای اسلامی ایران در سال 1381، کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی و قانون تجارت و کشاورزی مصوب 1337 و ماده 66 قانون تجارت الکترونیک. قانون به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تشویق رقابت عادلانه در بستر مبادلات الکترونیکی.

همانطور که در قسمت آخر این نامه آمده است: «با توجه به موارد مذکور و مسئولیت این دفتر در تفاهم نامه موضوع ماده (5) آیین نامه اجرایی ماده (61) الحاقیه قانون رفع موانع رقابت پذیری تولید و ارتقای نظام مالی کشور در تاریخ 98/11/21 مصوب 1377، در خصوص مسئولیت دستگاه های اجرایی مبنی بر اعلام «تصمیمات مغایر با ضوابط و مقررات کارگروه تسهیل و حذف تولید منطقه ای به ستاد تسهیل ابلاغ می شود. علت فراخوان و دستور مقتضی صادر خواهد شد.»

نکته عجیب اینجاست که علیرغم نظر نهایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین استعلام دستیار وزیر و مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه مبنی بر عدم مجوز فعالیت نوکیا، ستاد تسهیل رفع موانع تولید، ادامه تولید این محصول در ایران را تایید می کند.

محمدباقر آقا علیخانی دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور در نامه ای به مرکز داده ها و فناوری اطلاعات و امنیت سایبری ضمن اشاره به قانونی بودن فعالیت شرکت مذکور، خواستار جلوگیری از هر گونه اقدام شد. علیه این شرکت

همانطور که قبلا گفته شد و همچنین در نامه دفتر خدمات نگهداری و تعمیرات وزارت حریم خصوصی، قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب 2006 و موافقت‌نامه‌های مادرید و پاریس هیچ گونه نام و نشان ایرانی را بدون کسب اجازه نمی‌دهد. تایید سایر شرکت هایی که محصولات خود را با نام ها و نشان های مختلف عرضه می کنند.

همچنین تولید گوشی های تلفن همراه ایرانی با علامت تجاری خارجی بدون حضور نماینده، مغایر با قوانین حمایت از مصرف کننده است حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بر غیرقانونی بودن این اقدام تاکید کرد و گفت: باید این اقدام انجام شود. مشخص کرد که شرکت‌هایی که محصولاتشان را تولید می‌کنند با لوگوی شرکت‌های خارجی به فروش می‌رسند، پس چه تاییدیه‌ای از برند مادر دریافت می‌کنید.» علاوه بر این، صورتجلسات عجیب و غریب توافقنامه تسهیل و رفع موانع تولید، حق مصرف کننده و در واقع هر مرجع قانونی را که اجازه می دهد چین، هند یا ویتنام به عنوان تولیدکننده در پاسخ به استعلام درج شود، از بین می رود. در مورد یک محصول ایرانی

بررسی دقیق صورتجلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید حکایت از ابهاماتی دارد. به عنوان مثال علاوه بر تولید نوکیا، مجوز مونتاژ برندهای معتبر دیگر مانند سامسونگ، شیائومی و حتی اپل نیز بدون اخذ تاییدیه از شرکت های مادر برای این شرکت صادر شده است و مشخص نیست این شرکت مونتاژ هم می کند یا خیر. گوشی های برندهای فوق را عرضه کردید یا خیر؟ اگرچه در برخی رسانه ها خبرهایی مبنی بر تولید شرکت ایرانی سامسونگ منتشر شده است.

علاوه بر این، یک شرکت اماراتی به نام BTC Land به عنوان تامین کننده قطعات یدکی اورجینال معرفی شد و این تصور را ایجاد کرد که سازنده ایرانی قطعا با یک شرکت قوی در زمینه قطعات یدکی تلفن همراه همکاری می کند.

اما BTC Land در حال حاضر حتی یک وب سایت ساده هم ندارد و آدرس مشخصی برای این شرکت در امارات وجود ندارد و جستجوی اینترنتی تنها ما را به نمایندگی و تعمیرکار لپ تاپ در یکی از شهرهای امارات می رساند.

لازم به ذکر است که قبلاً وب سایتی برای BTC Land وجود داشت که در حال حاضر به دلیل تمدید نشدن دامنه در دسترس نیست، اگرچه وب سایت حذف شده فوق پر از رمز و راز است و مواردی مانند وجود پسوند کشور مشترک کلمبیا، سنگاپور را شامل می شود. ایمیل ثبت سایت IP در دانمارک، شماره تلفن تماس در آلمان، نداشتن آدرس پستی از جمله موارد عجیب و غریب مربوط به BTC Land است که قبلا توسط رسانه ها گزارش شده بود.

از سوی دیگر در ابتدای سال جاری نامه ای از سوی اداره سیمات در منطقه مرکزی به معاون سازمان صنایع دولتی ارسال شد و در متن این نامه قرارداد منعقده بین شرکت ایرانی و یک واسطه وجود داشت. شرکت ذکر شد. این پیام با رسانه «اقتصاد ایران» منتشر شد و بنا به ادعای رسانه ها، در سال 1401 هجری شمسی به دلیل تحریم ها، شرکت ایرانی قراردادی را با شرکت «اچ ام دی گلوبال» از طریق شرکت های واسطه چینی و اماراتی برای تولید تلفن همراه منعقد کرد. با برند نوکیا

اما نکته جالب این است که شرکت صاحب برند نوکیا، HMD Global، هرگونه ارتباط با شرکت ایرانی یا مرکز تبادل فناوری ایران و چین را تکذیب کرده است صورتجلسه 1400 و فقط BTC Land به عنوان شرکت مرتبط ارائه شد.

در نهایت با جمع آوری اسناد، نامه ها و استعلامات از نهادهای داخلی و شرکت صاحب برند نوکیا، متوجه می شویم که تخلف بزرگی در زمینه تولید تلفن همراه در کشور رخ داده است و بی شک این یک وظیفه است. همه دستگاه های کشور از تولید حمایت کنند. اما حمایت از مصرف کننده و تولید طبق قوانین جاری کشور باید مورد توجه نهادهای نظارتی و دولت چهاردهم باشد. این اقدامی است که حداقل در مورد مونتاژ نوکیا در ایران رعایت نشده است.

تولید گوشی های تقلبی خیانت به تولید ملی است

در همین راستا، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تولید شرکت ایرانی نوکیا بدون تایید شرکت مادر را تخلف مهمی دانست و گفت: ساخت چنین محصولی در واقع اقدامی علیه محصولات ایرانی است. بنابراین لازم است قوه قضائیه و سازمان بازرسی سهم جدی در این موضوع داشته باشند.

علی اکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تولید نوکیا ایرانی بدون مجوز گفت: در حال حاضر این موضوع به یکی از موضوعات مهم در حوزه تجارت و صنعت کشور تبدیل شده است. از برند اصلی ملت؛ وزارت حریم خصوصی به عنوان متولی این اداره باید این موضوع را مد نظر قرار دهد و مداخلات لازم را انجام دهد. تولید چنین کالاهایی نباید اعتبار ایران را در بازارهای جهانی تحت الشعاع قرار دهد. هر اقدامی که منجر به از دست دادن اعتماد سایر کشورها در تجارت با ایران شود، یک اقدام خرابکارانه است و من معتقدم این جنایتی است که ابعاد آن فراتر از یک جنایت معمولی است.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از بین بردن اعتماد مردم ایران به اصالت یک برند معتبر جهانی و خدشه دار کردن اعتبار کشورمان در سطح جهانی برای ما اتفاق ناخوشایندی است موضوع و حتی انتظار جریمه های سنگین برای آن وجود دارد که ساخت گوشی نوکیا ایرانی در واقع اقدامی علیه محصولات ایرانی است.

انتظار داریم نهادهای نظارتی مانند قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور و در نهایت دیوان محاسبات تصمیمات لازم را برای جلوگیری از این امر اتخاذ کنند. البته مسئولیت انجام کلیه پیگیری های لازم برای احقاق حقوق مصرف کنندگان بر عهده خود وزارت حریم خصوصی است. نمایندگان مجلس نیز مانند سایر نهادها در راستای وظایف نظارتی خود و پس از تعیین تکلیف وزرا در تلاش هستند تا با جدیت تمام مسائل مربوط به شرکت جعلی نوکیا را پیگیری کنند. به گفته این عضو کمیته صنایع شورا، تولید گوشی جعلی نوکیا در ایران و سپس عرضه آن به بازار به معنای تضییع حقوق مصرف کنندگان است.

رنگبرزاده در پایان بر لزوم ورود جدی قوه قضائیه و سازمان بازرسی به این موضوع تاکید کرد و گفت: لازم است در تمامی مواردی که منجر به مخدوش شدن اعتبار ایران در سطح جهانی می شود، نهادهای نظارتی مانند قوه قضائیه، در این زمینه اقدام کنند. نهاد بازرسی و حتی کمیسیون اصل 90 مجلس باید به طور جدی وارد شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *