برنامه چهارساله شناسا برای ۱۴ همت سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

دیجیاتو: سرمایه پیشگامان امین پاسارگاد (شناسا) – در نشستی خبری ضمن رونمایی از بیانیه سیاست های سرمایه گذاری خود اعلام کرد که تا سال 1407 14 هزار میلیارد ریال در استارتاپ ها سرمایه گذاری خواهد کرد.

حسین نظربلند، مدیرعامل شیناسا با اعلام این خبر گفت: شیناسا به دنبال استارتاپ هایی است که بتوانند مشکلات واقعی جامعه را حل کنند و از تیم هایی با ایده های نوآورانه و تیمی قوی حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه سیناسا از زمان تاسیس در سال 1391 تاکنون بیش از 150 شرکت استارت آپی را حمایت کرده است، افزود: سرمایه گذاری های سیناسا منجر به ایجاد بیش از 1000 فرصت شغلی شده است.

بهبود موقعیت منابع مالی در اکوسیستم

حسین نظربلند در ادامه این نشست اعلام کرد شینسا کمتر از 200 میلیارد تومان خروجی داشته که عمدتاً نقل و انتقالات درون گروه مالی پاسارگاد و موسسان استارت آپ بوده است.

مدیرعامل سیناسا سپس در تشریح وضعیت اکوسیستم نوآوری در سال گذشته گفت: با توجه به قانون جهش های تولید مبتنی بر دانش و آخرین خروجی ها (دیجیکالا) به نظر می رسد که با بهبود وضعیت منابع اکوسیستم مواجه هستیم قفل مانع از ورود سرمایه به اکوسیستم می شود و برآوردهای ما حاکی از بهبود وضعیت مالی در سال آینده است.

وی در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به سوال دیجیاتو به فعالیت های نوظهور استودیو شینووا نیز اشاره کرد و گفت: شینووا در حال حاضر 5 ایده زنده به اضافه تعداد زیادی ایده شکست خورده دارد.

نظربلند در این خصوص افزود: مهمترین مسئله در حوزه چینوا این است که طی دو سال گذشته به فناوری استودیو نوظهور مجهز شده ایم.

مدیرعامل شیناسا نقطه ضعف اکوسیستم استارتاپی کشور را اعتماد شکننده به این حوزه نسبت به بازار و شرکت های سنتی دانست.

سرمایه گذاری 3 میلیون دلاری برای عرضه اولیه عمومی شرکت های نوپا

در این جلسه سید حمیدرضا علوی، معاون شرکت سرمایه گذاری سیناسا در تشریح روش های جدید سرمایه گذاری در سیناسا گفت: سرمایه گذاری خطرپذیر، ایجاد ریسک، سرمایه گذاری قبل از عرضه اولیه عمومی همراه با توسعه شرکتی، شتاب دهی، روش های استارت آپی استودیو، صندوق تحقیقات فناوری. علوی درباره رویکرد اول توضیح داد: در سرمایه گذاری خطرپذیر، سرمایه گذاری های بین 5 تا 60 میلیارد تومان را هدف گذاری کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه نوآوری جسورانه، در نظر داریم شرکت‌هایی ایجاد کنیم که پاسخگوی نیازهای بازار باشند. در این زمینه، تفکر در چارچوب خودشناسی رخ می دهد و ایده ها با کمک کارشناسانی که سهامدار استارتاپ ها خواهند بود، اجرا می شود.

علوی درباره سرمایه گذاری قبل از عرضه اولیه سهام نیز گفت: ایجاد هیئت مدیره نوآورانه در بورس دستاورد خوبی بود اما عضویت در هیئت مدیره نوآورانه الزاماتی دارد و تجربه نشان داده است که کار آسانی برای استارتاپ ها نیست و کمبود وجود دارد. کمک به شرکت ها برای عضویت در هیئت مدیره.

معاون سرمایه گذاری شینسا افزود: ما سعی می کنیم این شکاف را پر کنیم و با سرمایه گذاری به شرکت ها در عرضه اولیه عمومی کمک کنیم.

به گفته وی، پیش بینی می شود سرمایه گذاری در این زمینه به 3 میلیون دلار برسد.

آشنایی با الزامات و اولویت های سرمایه گذاری

علوی گفت که زمینه های مورد علاقه برای سرمایه گذاری در رویکردهای جدید، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات مالی نوآورانه، معدن، سلامت، امنیت غذایی و انرژی شناسایی شده است.

وی سپس به تشریح الزامات کلی طرح های سرمایه گذاری شینسا پرداخت و گفت: در انتخاب شرکت های داخل و خارج از کشور به ایرانی الاصل بودن بنیانگذاران صحت می دهیم.

علوی افزود: شرکت‌هایی که دارای محصول بادوام (MVP) هستند، فروش دارند و آماده توسعه بازار هستند، تیم‌ها باید آمادگی جذب سرمایه، داشتن IRL 6 به بالا و حضور در بازار و محصول را داشته باشند مناسب.”

با توجه به الزامات مندرج در سند روش های سرمایه گذاری مورد مطالعه، «موضوع فعالیت تجاری نباید به طور مستقیم طبق قوانین و مقررات دولتی ممنوع و مضر باشد». همچنین اگر شرکت در زنجیره ارزش گروه مالی قرار داشته باشد، سرمایه گذاری با هدف ادغام و تملک شرکت های رقیب صورت می گیرد.

به گفته علوی، شرکت شینسا از ابتدای فعالیت خود معادل 18 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است که بیشترین سرمایه گذاری در 3 سال گذشته انجام شده است.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده سرمایه گذاری سیناسا تا پایان امسال به 30 میلیون دلار و تا سال 1407 به 14 میلیون دلار خواهد رسید که از نظر حجم سرمایه گذاری رشد دو برابری را نشان می دهد.

بانک مرکزی باید به موسسات مالی اجازه استفاده از معافیت های مالیاتی را بدهد

محمود کریمی معاون شیناسا نیز در این جلسه به موضوع کنترل های شدید بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بخشنامه های بانک مرکزی امکان ورود گروه هایی را که به موسسات مالی کمک می کنند در فرآیند اعتبار مالیاتی مورد انتظار در سال جاری غیرممکن است. قانون جهش دانش.»

وی از بانک مرکزی خواست اجازه دهد منابع کشور به سمت اکوسیستم دانش بنیان برود.

شینسا به عنوان بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر گروه مالی پاسارگاد فعالیت خود را در سال 1392 آغاز کرد و تا به – بیش از 150 سرمایه گذاری تایید شده دارد. در حال حاضر شینسا 39 شرکت فعال در سبد سرمایه خود دارد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *