تجارت سودآور تسلیحات؛ زرادخانه‌های آمریکا و اروپا از جنگ در اوکراین و غزه چقدر سود بردند؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: بر اساس گزارشی جدید، از زمان حمله روسیه به اوکراین، هفت شرکت بزرگ اسلحه سازی اروپایی و همچنین شرکت های اسلحه سازی آمریکایی به سود قابل توجهی دست یافته اند.

ارزش بازار سازندگان عمده تجهیزات نظامی در ایالات متحده و اروپا در دو سال و نیم گذشته و در پی جنگ های اوکراین و غزه به طرز نجومی افزایش یافته است.

بر اساس مطالعه ای که توسط شرکت مشاوره مالی و استراتژیک Accuracy انجام شده است، عملکرد هفت شرکت بزرگ آمریکایی در این صنعت و همتایان اروپایی آنها از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه 2022 تقریباً 60 درصد افزایش یافته است.

این گروه توسط شرکت های آمریکایی Honeywell International، L3 Harris، General Dynamics، Northrop Grumman، Lockheed Martin، RTX و Huntington Ingalls هدایت می شود.

در این سوی اقیانوس و در قاره اروپا، این مطالعه شرکت های فرانسوی مانند Safran، Dassault Aviation و Thales Group را به همراه شرکت بریتانیایی BAE، آلمانی راین متال، لئوناردو ایتالیایی و گروه نروژی Kongsberg مورد بررسی قرار داد. مشخص شد که همه آنها در حال رشد هستند، تجربه دارند و در بازار سرمایه به تعداد زیادی دست یافته اند.

اگرچه این مطالعه از ژانویه 2021 تا مارس 2024 را پوشش می دهد، اما بیشترین افزایش ارزش سهام بین سه ماهه سوم سال 2023 (زمانی که حمله اسرائیل به غزه آغاز شد) و سه ماهه اول سال 2024 رخ داد. در این شش ماه، سرمایه جهانی رشد کرد. توسط 14 از غول های صنعت نظامی، 20٪.

اما این فقط ارزش سهام آنها نبود، بلکه حجم معاملات سهام نیز افزایش یافت. در سه ماهه اول سال 2022، مصادف با حمله روسیه به اوکراین، سرمایه گذاران سهام شرکت های اروپایی را به ارزش 1.4 میلیارد یورو معامله کردند که بالاترین رقم در هشت فصل مالی گذشته است. در حالی که سهام معامله شده در شرکت های آمریکایی در سه ماهه آخر سال 2023 به رکورد 1.03 میلیارد یورو رسید که همزمان با تشدید خشونت ها در خاورمیانه است.

افزایش قیمت سهام شرکت‌های اروپایی در این بخش قوی‌تر از همتایان خود در آمریکای شمالی بود (129٪ در مقایسه با 31٪)، که این تحلیل به این واقعیت نسبت داده شد که ایالات متحده شروع به کار کرد و با وجود این، بازارهای سهام اروپا دیرتر دنبال شدند. تفاوت بین این دو گروه هنوز هم زیاد است: ارزش بازار هفت شرکت غول پیکر آمریکایی به 532 میلیارد یورو رسید، در حالی که ارزش بازار همتایان اروپایی آنها 230.65 میلیارد یورو باقی ماند.

نکته قابل توجه دیگر این تحقیق این است که سودآوری صنعت تسلیحات متناسب با ارزش بازار آن رشد نکرده است، زیرا این مورد به دلیل انتظار سودهای آتی است و اجرای قراردادها برای تحقق این امر زمان می برد.

هنگامی که جنگ در اوکراین شروع شد، شکاف بین ارزش گذاری نسبی شرکت ها و نتایج آنها بیشتر شد: یعنی ارزش سهام افزایش یافت در حالی که حجم معاملات ثابت ماند. موسسه Precision که این تحقیق را انجام داده است، توضیح می دهد که سرمایه گذاران نه تنها به دنبال سود فوری هستند، بلکه به سود میان مدت نیز فکر می کنند.

میانگین حاشیه سود EBITDA (برای سازندگان اسلحه آمریکایی و اروپایی) در این دوره نسبتاً ثابت ماند و از 14.3 درصد در پایان سال 2021 تا 12.7 درصد در ابتدای سال 2024 متغیر بود. در اروپا 2.1 واحد افزایش یافت و از 11.7 به 13.8 افزایش یافت. . در آمریکا 4.3 درصد کاهش یافت و از 16.5 به 12.2 رسید.

سودآورترین تجارت

بیشترین بازدهی مربوط به شرکت آمریکایی هانیول است که متخصص در صنایع الکترونیک و ارتباطات با میانگین 24.2 درصد است. از سوی دیگر، شرکت آلمانی راین متال، تولید کننده سلاح و مهمات، بیشترین افزایش را در ارزش واحد کسب کرد: ارزش سهام آن از 97.6 یورو در فوریه 2022 به 334 یورو در ژانویه 2024 رسید. این بدان معنی است که ارزش آن افزایش یافته است. 245 درصد آکوریسی که این تحقیق را در این زمینه انجام داده است، می گوید: همه این شرکت ها از فضای جنگ سود می برند، هرچند برخی از آنها به دلیل نوع محصول خود، این مزیت را مستقیم تری کسب می کنند.

در بازه زمانی تحت پوشش این تحقیق، قیمت سهام شرکت ایتالیایی لئوناردو 139 درصد، BAE 110 درصد، Dassault Aviation 86 درصد و Kongsberg Groupon 45 درصد افزایش یافت. رشد قیمت سهام شرکت های آمریکایی تا حدودی متعادل تر بود. در این دوره هانتینگتون (40 درصد)، لاکهید مارتین (29 درصد) و جنرال داینامیکس (25 درصد) بیشترین سود را کسب کردند.

بین سه ماهه اول سال 2021 تا سه ماهه اول 2024، فروش شرکت های آمریکایی حدود 14.1 میلیارد یورو بوده است.

بازارها اکنون روی یک دوره طولانی رشد هزینه های نظامی شرط بندی می کنند و این انتظار حتی اگر فردا جنگ در اوکراین و غزه پایان یابد، همچنان معتبر است. این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اکثر کشورهای ناتو در حال حرکت به سمت اختصاص بیش از 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود به سرمایه گذاری در صنایع دفاعی هستند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *