عضو اتاق بازرگانی زاهدان: پول فروش نفت و برق ایران به پاکستان در این کشور بلوکه شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

به گفته یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی زاهدان، سایه سنگین نفوذ آمریکا بر دولت پاکستان باعث شده تا روابط اقتصادی دولت ایران با این همسایه شرقی خوب جریان نداشته باشد و منابع مالی نفت و گاز ایران نیز باعث شده است. به خوبی جریان نداشته باشد. فروش برق به پاکستان در این کشور ممنوع است.

امان الله کهرازی یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از ایجاد فضای آرام در فضای کسب و کار برای بخش خصوصی در ایران و پاکستان خبر داد و گفت: ارزش تجاری صادرات دو کشور از ابتدای امسال به بیش از 928 میلیون دلار رسیده است و برنج همچنان … پنبه و کنجد عمده ترین اقلام وارداتی از پاکستان به ایران است.

وی افزود: تجار ایرانی خواهان آزادسازی واردات نارنگی پاکستانی با کیفیت مطلوب و دام زنده به ایران هستند و البته دام زنده از این کشور به ایران وارد می شود اما این امکان برای همه تجار وجود ندارد. از ایران بیش از هر کالای دیگری کاشی، سیمان و محصولات پتروشیمی به پاکستان صادر می شود.

یکی از نمایندگان مجلس زاهدان در تشریح وضعیت نهایی برنج پاکستانی که به دلیل ممنوعیت موقت واردات برنج از ورود آن به ایران ممانعت به عمل آمد، تصریح کرد: این برنج به منطقه آزاد چابهار منتقل شده و در آنجا نگهداری می شود تا پس از پایان سال گذشته وارد ایران شود. پایان ممنوعیت

وی در خصوص احتمال ایجاد بانک مشترک بین ایران و پاکستان نیز گفت: تاسیس این بانک همچنان محل صحبت است و ما در اتاق مشترک ایران و پاکستان هیچ نشانه ای از تحقق آن ندیده ایم مشکل اصلی این است که آمریکا در پاکستان حضور پررنگی دارد و آمریکا به ارتش این کشور پول می دهد. بنابراین، این موضوع بر هر گونه روابط بین دولت‌های ایران و پاکستان تأثیر می‌گذارد و ایجاد بانک مشترک نیز از این قاعده مستثنی نیست و این موضوع حتی باعث شد تا پاکستان نتواند پول برق و نفتی را که ایران از آن خریداری کرده است، تسویه کند مقادیر ممنوعه در این کشور

کهرازی خاطرنشان کرد: با این حال فعالان اقتصادی در بخش خصوصی در ایران و پاکستان روابط خوبی با یکدیگر دارند. جمعیت منطقه بلوچستان پاکستان را ایرانیان مهاجر به این منطقه تشکیل می دهند و بیشتر جمعیت منطقه بندر کراچی تا مرز تفتان را ایرانیان بلوچ تشکیل می دهند و این افراد تا حد زیادی خلق و خوی ایرانیان را دارند و این فرهنگی و شباهت نژادی بر توسعه تجارت بخش خصوصی تأثیر می گذارد و دو کشور بسیار تأثیرگذار وجود داشتند.

وی در این گفتگو به تنش میان پاکستان و افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: تنش میان این دو کشور به حدی رایج است که پاکستانی ها حتی از مهاجرت افغان ها به این کشور استقبال نکرده و آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

لعل محمد بلوچ زهی، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و پاکستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، از ادامه محدودیت های پاکستان برای ورود محصولات فولادی ایران به این کشور صحبت کرد و توضیح داد: پاکستان همچنان به اعمال سنگین خود ادامه می دهد. محدودیت واردات میلگرد و سایر محصولات فولادی از ایران به گونه ای که صادرات فولاد ایران به این کشور به صرفه نیست و البته دولت ایران برای جلوگیری از صادرات ضایعات آهن از ایران به پاکستان عوارض سنگینی وضع کرده است. صادرات این محصول از ایران است، اما اکنون قیر و سیمان ایران به راحتی به پاکستان صادر می شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *