سخنگوی صنعت آب: پرشدگی سدهای کشور به ۵۱ درصد رسید

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

برنا: سخنگوی صنعت آب از پر بودن 51 درصدی سدهای کشور خبر داد و گفت: با تمرکز بر مدیریت مصرف، این میزان نسبت به سال گذشته 11 درصد و نسبت به میانگین ارزش 5 ساله 6 درصد افزایش یافته است. گفت.

فیروز قاسم زاده در خصوص وضعیت ذخایر آبی کشور گفت: با وجود یک سال پرباران معمولی، ورودی سدها نسبت به میانگین 5 ساله 14 درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه طبق مدل‌های اقلیمی، احتمال بارش زیر نرمال و شرایط دمایی بالاتر از نرمال در پاییز آینده زیاد است. بنابراین مدیریت مصرف آب برای کاهش فشار بر منابع آبی اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از یک ماه تا پایان سال آبی 1402-1403 باقی مانده است، گفت: این در حالی است که با توجه به تداوم بارندگی ها در کشور 2 درصد بیشتر از حد معمول و 19 درصد بیشتر از سال گذشته است. سالهای خشکسالی در 3 سال مرطوب گذشته، بازده رودخانه جبران نشد. به عنوان یک شاخص، ورودی مخازن سدها علیرغم رشد 6 درصدی نسبت به سال گذشته، 14 درصد نسبت به میانگین 5 ساله کاهش یافته است.

سخنگوی رسمی صنعت آب با بیان اینکه سدهای کشور در حال حاضر 51 درصد پر است، افزود: با تمرکز بر مدیریت مصرف، این میزان نسبت به سال گذشته 11 درصد و نسبت به میانگین ارزش 5 ساله افزایش یافته است. افزایش 6 درصدی.»

قاسم زاده اظهار داشت: در سال آبی جاری بر اساس شبکه باران سنجی وزارت نیرو و با توجه به تفاوت بارندگی در مناطق مختلف کشور، تغییرات استان ها نسبت به نرخ نرمال از کاهش 10 درصدی متغیر بوده است. 17 تا 52 درصد وی تاکید کرد: استان‌های بوشهر، تهران، جهرمحال، بختیاری، قزوین، فارس و سمنان با بیشترین کاهش بارندگی در شرایط زیر نرمال قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به طور کلی بارندگی در 17 استان بیش از نرمال بوده و استان هایی مانند یزد، سیستان و بلوچستان، ایلام و آذربایجان غربی بیش از 20 درصد رشد داشته اند.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اینکه این امر باعث پر شدن درصد مخازن سدها در استان های مختلف شد، تصریح کرد: به عنوان مثال سدهای تهران در حال حاضر 30 درصد پر است که نسبت به میانگین 5 درصد کاهش 19 درصدی را نشان می دهد. در چنین شرایطی باید به بحث مدیریت مصرف توجه کرد تا بتوانیم اثرات کاهش منابع آبی و احتمال بارش های زیر نرمال را در پاییز آینده جبران کنیم.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *