معرفی سریال جیران | سایت انتخاب

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام سریال: Neighbors

ژانر: تاریخی، عاشقانه

کشور سازنده: ایران

انتشار: 1400-1402

کارگردان: حسن فتحی

نویسنده: احسان جوانمرد، حسن فتحی

تعداد قسمت ها: 52

بازیگران : بهرام رادان، مهدی پاکدل، سه تار پاسیانی، غزل شاکری، سمیرا حسن پور، مهدی کوشکی، مرتضی اسماعیل کاشی، فاطمه مسعودی فر، الهام نامی، نهال دشتی، کتانه افشاری نژاد، بهناز نازی، امیر جعفری، رویا تیموریان، هومان. آزادی فر و میرلا زری

خلاصه سریال

مجموعه جیران داستانی عاشقانه و تاریخی است که شش سال از زندگی ناصرالدین شاه چهارمین پادشاه قاجار را به تصویر می‌کشد. این داستان پس از مرگ امیرکبیر و میرزا آقاخان نوری که صدراعظم شد آغاز می شود. داستان آشنایی شاه و عشق او به دختری روستایی به نام خدیجه خانم از التجریشی است که او را به خاطر چشمان درشتش «جیران» می نامید.

در مورد سریال

با تیتراژ ابتدایی می توانید یکی از موضوعات سریال را تشخیص دهید. موضوعی که فتحی و فیلمنامه نویسان دیگر بارها از آن استفاده کرده اند: عشق. این دو در هستند شب دهم، هر دوی آنها عرض جغرافیایی صفر درجه، هر دوی آنها میوه ممنوعه و همچنین شهرزاده ما با این موضوع سروکار داریم. پس همه این سریال های ذکر شده را می توان سریال های عاشقانه نامید. عاشقانه هایی که در دوره های مختلف و در زمینه های مختلف اجتماعی یا سیاسی گفته می شود.

همسایه این قانون هیچ استثنایی ندارد. با توجه به نماهای لانه پرنده در بالای شاخه درخت در تیتراژ – لانه ای که ابتدا دو پرنده در آن نشسته اند، سپس یک پرنده و در نهایت یک لانه خالی – می توان این تم عاشقانه را دنبال کرد. بیشتر قسمت اول بر این پایه استوار است. عشق سیاوش (امیرحسین فتحی) و هاتیجه (بریناز ایزدیار) به یکدیگر.

با ادامه سریال، خود را به ورطه پیچیده تری می کشاند و از یک مثلث عشقی به یک درام سیاسی تبدیل می شود. چه چیزی آن را جذاب تر می کند …

ایرادات تاریخی سریال جیران

اما لازم به ذکر است که قسمت اول منتشر شده است همسایه موجی از واکنش ها را نسبت به ایرادات تاریخی سریال برانگیخت. ایراداتی چه در داستان و چه در طراحی لباس و صحنه. مهمترین این ایرادات ذکر شده مربوط به این مسائل است: امیرکبیر در زمان ملاقات نصرالدین شاه و همسایگانش هنوز زنده بود. حتی بعدها جیران و امیرکبیر برای آینده کشور با یکدیگر وارد مذاکره شدند.

اما در سریال امیرکبیر کشته شد و همین مشکل باعث شد که ناصرالدین شاه هم حال ناگوار را بگیرد. موضوع دیگری که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت، آرایش پریناز ایزدیار است. امروزه آرایش برای یک دختر جوان مناسب تر از دختر روستایی است که 180 سال پیش در یک روستا متولد شده است. علاوه بر این، برخی اشاره کردند که جیران در زمان این آشنایی و رابطه (حدود 6 سال) در دنیای واقعی جوان بوده است. در فضای مجازی درباره برخی جزئیات لباس یا ریش برخی از شخصیت ها بحث می شود. بحث های مشابه در طول پخش شهرزاده ما شاهد آن بودیم و در آن زمان سریال فتحی متهم به دستکاری در وقایع تاریخی شد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *