معرفی سریال خاتون | سایت انتخاب

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام سریال: خاتون

ژانر: درام، تاریخی

انتشار: 1400-1401

نویسنده: تینا باکروان

کارگردان: تینا پاکرووان

موسیقی: کیهان کلهر

تعداد قسمت ها: 23

بازیگران:

نجار جواهری
اشکان خطیبی
بابک حمیدیان
مهران مدیری
میرسعید مولویان
آیدا ماهیانی
مهتاب غنی
ردا بهبودی
شبنم مقدم
بهناز جعفری
پانته آ پناهی
من پیام دادم
مهدی القربانی
درب شما کرمی است
بانیپال شومون
شاهرخ فروتنیان
رویای کودکی
محمدرضا شریفی نیا
ستاره بسیان
ماریا شلینووا
سهراب فاطمی

خلاصه سریال

خاتون زن بختیاری با شیرزاد که در زمان رضاشاه سرباز بود ازدواج کرد. اما به دلیل جنگ جهانی دوم، علیرغم اعلام بی طرفی ایران، شوروی شمال ایران و انگلیسی ها جنوب ایران را اشغال کردند و ارتش شوروی شدند. او موفق به فرار از گیلان شد و با کمک فردی به نام رضا فخار به تهران گریخت. در نیمه آخر سریال شاهد شروع مثلث عشقی بین خاتون، ردا فخار و شیرزاد هستیم که زندگی خاتون را تحت تاثیر قرار می دهد.

در مورد سریال

باکروان در قسمت اول سعی می کند رمان خود را در چارچوب یک درام تاریخی عاشقانه و در چارچوبی خلاقانه ارائه دهد. او با نگاهی به روابط بین پرسنل نظامی، رابطه این افراد با خانواده و تابوهای آن دوران، از دوگانگی معمول خیر و شر مطلق فاصله می گیرد. مثلاً در رابطه هاتون (نجار جواهریان) و شیرزاد (اشکان خطیبی) با اینکه مرد نظامی است و برخوردی خشک و جدی دارد، اما کاملاً منفعل نیست و عشق به همسرش شخصیت او را خاکستری می کند. در مقابل، هاتون کاملا مثبت به عنوان زنی آزادی خواه که بیش از هر چیز به اهداف خود فکر می کند، تصویر نمی شود و خودخواهی و انفعال او از او شخصیتی متمایز می سازد.

نگار جواهریان در نمایی از سریال خاتون

باکروان که تحت تاثیر کارگردانانی چون بیضایی و شیمی بود، موفق شد دیالوگ های زنده و دقیقی خلق کند. مانند دیالوگ هاتون و شیرزاد در مورد نام دخترشان یا اظهارات ملی که بین شخصیت های یک کتابخانه رد و بدل می شود. این نوع دیالوگ نویسی، صرف نظر از ارزیابی، با تأثیری فراتر از واقعیت های موجود (هیپررئالیسم) به نفع مخاطب است. از همین نوع خط‌کشی می‌توان به درام در سکانس آغازین اشاره کرد: پر کردن تفنگ و تپانچه، چیزی که در سریال‌های ایرانی کمتر دیده می‌شود، به ما می‌گوید که اگرچه در تیتراژ آغازین بر اساس یک داستان واقعی می‌خوانیم، اولویت به تصویر کشیدن واقعیت نیست، بلکه به تصویر کشیدن آن به شکلی واقعی است.

بازخوردها

مسعود فراستی در برنامه هفت او سه قسمت اول را دوست نداشت اما گفت که این سریال در قسمت های آینده «حرفی برای گفتن دارد». عزت الله ضرغامی از نیم فصل اول و مقاومت ایران در آن تمجید کرد.

علی رضا سلیمانی در روزنامه کائنات از طریق نقد گفتگوهای فمینیستی خانموی آن را «بازخوانی وضعیت ایران» در تظاهراتی که در سال 1401 سراسر کشور را فرا گرفت، دانست که هرگز به اشغال ایران در جنگ جهانی دوم نپرداخته و هدف از ساخت آن «ارائه راهبردی برای آینده» بوده است. ایران .

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *