معرفی فیلم جنگل پرتقال | سایت انتخاب

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام فیلم: جنگل نارنجی

سال اکران: 1401 (فجر) – 1402 (اکران سینمایی)

ژانر: درام

کارگردان: آرمان خوانساریان

تهیه کننده: رسول صدر العاملی

نویسنده: آرمان خوانساریان

امتیاز (IMDB): 6.5

بازیگران:

  • سارا بهرامی
  • میرسعید مولویان
  • ردا بهبودی
  • ردا آموزد
  • فراز سرابی
  • داود فتح الله بیگی
  • فرشته مرتع من
  • عرشیا نیک پن
  • حمیدرضا عباسی
  • زینب شعبانی
  • حسام نورانی

خلاصه

این فیلم داستان معلمی به نام علی بهاریان را روایت می کند که در رشته نمایشنامه نویسی تحصیل کرده و اکنون پس از سال ها بیکاری به عنوان معلم ادبیات در مدرسه ای مشغول به کار شده است که اگر از مدرسه عذرخواهی کنند اگر ظرف دو روز مدرکش را تحویل ندهد . بدین ترتیب معلم برخلاف میل خود به شهری که در تینکابن تدریس می کند می رود…

در مورد فیلم

جنگل پرتقال یک فیلم درام ایرانی به نویسندگی و کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه کنندگی رسول صدر عاملی محصول سال ۱۴۰۱ بنیاد سینمایی فارابی است. این فیلم برای اولین بار در چهل و یکمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و در تاریخ ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در سینماها اکران شد.

رنج شخصیت کمال گرا

در فیلم با شخصیتی به نام سهراب آشنا می شویم و با حضور در کنار او سفری یک روزه و نیمه را آغاز می کنیم و با دنیا و رازهای زندگی او آشنا می شویم. روایت با شناخت محدود فیلم باعث می شود به شخصیت سهراب نزدیک شویم. دوربین به هر جا که سهراب می رود همراهی می کند و با گفتگوها و تعاملاتش نقاط تاریک و روشن زندگی او را رصد می کنیم.

سهراب در زندگی کنونی خود یک معلم ساده در یک مدرسه معمولی است، اما آنچه که شخصیت او را برای ما متمایز می کند گذشته اوست. او در جوانی دانشجوی ادبیات نمایشی بود و با شخصیت کمال گرا و آرمان گرای خود در پی رسیدن به مقام های هنری معتبر بود.

چمدان های سنگین از گذشته

آنچه برای سهراب گذشته می ماند کوله باری از حسرت، شکست، سردرگمی و حسادت است. سنگینی گذشته در برخورد با مردم ظاهر می شود.

تشنه دیدنش

سهراب مغرور و بد دهن است، اما عاجزانه می خواهد دیده شود و تشویق شود. در حضور او، پیرسینگ ها به دنبال تایید و تحسین هستند. به همین دلیل چشم به راه پر و بال دادن به دوران دانشجویی خود و انتقاد از وضعیت کنونی دانشگاه و دانشجویانی که با دانشجویان جدیدالورود مواجه هستند را دارد.

شروع به تغییر

در پایان فیلم، سهراب مسیر ساده قبلی را برای بازگشت به تهران انتخاب نمی کند. او می خواهد آرزوی قدیمی و قلبی خود را برآورده کند و راه بازگشت الموت را برمی گزیند. او از ملاقات با مریم و تلاش برای به دست آوردن دوباره او و شکست خوردن، درس مهمی می گیرد. فرصت های زندگی سریعتر از آنچه تصور می کنید از دست می روند. این سفر برای سهراب پاکسازی معنوی است.

شخصیت سهراب در طول فیلم شخصیت دوست داشتنی نیست، اما با این حال با او ارتباط برقرار می کنیم و برایش دلسوزی و همدردی می کنیم. این باورپذیری واقعی شخصیت به دلیل اجرای مناسب فیلمنامه است. شخصیت سهراب می‌توانست بدون اینکه زیاده‌روی کند، یک شهرنشین معمولی با ندامت و ندامتش باشد.

بررسی و تحلیل فیلم

عملکرد صحیح سایت

آرمن خوانساریان در کارگردانی «درخت پرتقال» به دنبال ارائه روایتی درست و بدون ادعا از فیلم است. در طول فیلم او هیجان‌زده نمی‌شود و با کارگردانی خودنمایی می‌کند و روی داستان تمرکز می‌کند و مشتاقانه منتظر است تا داستانش را تعریف کند. قاب دوربین در تمامی سکانس ها اندازه مناسبی دارد و جذابیت بصری لازم را به همراه دارد.

یکی دیگر از نکات جالب «جنگل پرتقال» استفاده صحیح و هوشمندانه از موقعیت مکانی است. از همان اولین سکانس ها که سهراب را در ماشین و در جاده چالوس می بینیم، حس خوشایند شمال بودن را به ما دست می دهد. خوانساریان با استفاده مناسب از مناظر زیبای تین کابون مانند پل تاریخی و سقف شهر، موقعیت مکانی را در خدمت داستان قرار داده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *