معرفی فیلم شنای پروانه | هورناز

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

  • نام فیلم: شنای پروانه
  • تاریخ انتشار: 4 تیر 1399
  • یک دوره زمانی: 121 دقیقه
  • نوع: نمایش
  • خروج: محمد کارت
  • نویسنده: محمد کارت، حسین الدومری، بیدرامپور امیری
  • فروش باکس آفیس: 3,316,226,000 تومان

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، علی شادمان، مه لقا باقری، حسینیه مهدی، ایمان صفا، ناهید مسلمی، نادر شاهواری، آبان عسکری، پانته آ بهرام.

خلاصه

پروانه (طناز طباطبایی) به گاراژ صیقل کاری برادر همسرش حجت (جواد عزتی) می رود و از او می خواهد که جلوی شوهرش هاشم (امیر آقایی) را بگیرد. هاشم به خاطر فیلم شنای پروانه در استخر که در اینترنت پخش شده بود برای انتقام به همراه فرزندانش به استخر می رود و مشغول تخریب آن است. هاشم در راه بازگشت از استخر با ضرباتی پروانه را می کشد.

دادگاه حکم اعدام هاشم را صادر می کند. حجه و پدرش (نادر شاهسواری) برای تایید نزد پدر پروانه (علی رضا داوودنژاد) می روند. پدر پروانا می گوید تنها در صورتی موافقت می کند که اپراتور فیلم پیدا شود.

شنای پروانه

در مورد سریال

فیلم پرطرفدار ایرانی شنای پروانه به کارگردانی و نویسندگی محمد کارت در سال 2019 در سرویس تماشای آنلاین منتشر شد. این فیلم با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد و به دلیل کارگردانی، فیلمنامه و بازیگری آن مورد تحسین قرار گرفت. شانای پیر در جشنواره فیلم فجر در 14 رشته نامزد دریافت سیمرغ شد و در 6 رشته از جمله بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این جایزه را از آن خود کرد.

محمد کارت در فیلم خود مخاطب را بدون هیچ مقدمه ای در عمق حادثه غرق می کند. اتفاقی که جرقه فیلم را زد در ابتدای فیلم قرار می گیرد و همه را به تلاش وامی دارد.

شنای پروانه

یکی از نقاط قوت فیلم این است که ریتم خود را حفظ می کند و به همین دلیل نقاط عطف متعددی در فیلم قرار می گیرد. اولین نقطه عطف فیلم در ده دقیقه ابتدایی فیلم رخ می دهد که همان لحظه کشتن پروانه است.

مهدی حسینی نیا در صحنه شنای پروانه

بسیاری از پلان های فیلم در شب یا در مکان های تاریک فیلمبرداری شده اند که دلیل داستان فیلم نیز همین است. داستانی تاریک که هر چه پیش می رویم تاریک تر می شود.

محمد کارت در «شنای پروانه» به آثار قبلی خود، مستند «آوانتاژ» و فیلم کوتاه «بچه خوار» نیز اشاره کرد.

در مجموع باید گفت: کارگردان می خواست بگوید این سه فیلم حلقه ای از یک زنجیر هستند. چرا که هر کدام یک دوگانگی را نسبت به مردم جنوب شهر نشان می دهند. اما نکته ای که در مورد این فیلم باعث می شود آنقدر قوی نباشد این است که بسیار شبیه به فیلم خوب «مغزهای کوچک زنگ زده» است. شباهت های زیادی بین این دو فیلم وجود دارد و در همه این موارد Human Siddhi بهتر عمل کرد.

آخرین کلمه

محمد قارت در آثارش نشان داده که کارگردانی علاقه مند است که هدفش بیان مشکلات قشر فرودست شهر است. در مجموع باید گفت: «شنای پروانه» به عنوان اولین فیلم محمد کارت فیلم قابل قبولی است و این که بازی او در فیلم اولش از برخی کارگردانان مشهور بسیار بهتر است، انتظارات را از او بالا می برد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *