معرفی فیلم فروشنده | هورناز

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام فیلم: فروشنده

ژانر: درام

انتشار: 2015

کارگردان: اصغر فرهادی

تهیه کننده: الکساندر میل گای – اصغر فرهادی

نویسنده: اصغر فرهادی

امتیاز (IMDB): 7.7

بازیگران: شهاب حسینی – ترانه علیدوستی – مهدی کوشکی – بابک کریمی – مینا ساداتی – فرید سجادی حسینی – تزم برومند – شیرین آگریزاکشی – مجتبی پیرزاده – مارال بنی آدم – صحرا اسداللهی

خلاصه

عماد (شهاب حسینی) معلم ادبیات و جوان مثبتی است که شب ها با همسرش رعنا (با بازی ترانه علیدوستی) تئاتر بازی می کند. در ابتدای فیلم عماد و رعنا مجبور می شوند خانه خود را عوض کنند، زیرا ساختمان ترک خورده است و هر لحظه احتمال ریزش آن بر اثر گودبرداری وجود دارد.

بابک با بازی بابا کریمی مدیر تئاتری است که خانه ای را برای اجاره به عماد پیشنهاد می کند. عماد و رعنا اثاثیه را به خانه جدید منتقل می کنند.

عماد با موقعیت های مختلفی روبرو می شود. در سن نمایش باید به گریه های همسرش توجه کند، در کلاس اعصابش توسط دانش آموزان شاداب خرد شده است، با دوستی که خانه جدید را برای آنها ترتیب داده دعوا می کند و وانمود می کند که باب اسفنجی است. به خاطر پسرش پسر همکار شهاب حسینی سعی نکرد در وجوه مختلف این شخصیت اغراق کند، بلکه در نمایشی یکپارچه نسبت به موقعیت های مختلف واکنش های متفاوتی از خود نشان داد.

فروشنده آهنگ دوستی

از طرفی ترانه علیدوستی بازی‌های متفاوتی را برای رعنا ارائه می‌کند که حد و مرز بین آن‌ها اتفاقی است که برای این شخصیت می‌افتد. رعنا اول را کمتر می بینیم، اما با اشاره های کوچکی که به او می کنیم، متوجه می شویم که او شیطنت خودش را دارد و بدش نمی آید که وسایل صاحب قبلی را دست بزند و جابه جا کند…

در مورد فیلم

تاجر فیلمی درام به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی محصول سال ۱۳۹۵ است. این هفتمین فیلم بلند فرهادی است دسترسی به گوزن اسمی داشت اما در اواسط فیلمبرداری اسمش همراه با عنوان عوض شد تاجر اصغر فرهادی که در مراسم اختتامیه جشنواره کن اکران شد جایزه بهترین فیلمنامه و شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شدند. تاجر این فیلم به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار ۲۰۱۷ به آکادمی اسکار معرفی شد و سرانجام در ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد.

فروشنده خوب ساخته شده و تماشاگر را با خود می برد، گاهی سرعتش کم می شود، اما وقتی تمام می شود، هیچکس به سکانس های متوسطش فکر نمی کند، زیرا پایانی دارد که همه را مانند قاضی در دادگاه ساکت می کند. این تاثیر موقتی است و بعد از چند روز که فضای فیلم را ترک می کنید، اگرچه لذت آن هیجان زیر زبان شما باقی می ماند، اما مدت زیادی نمی ماند. جالب است که اصغر فرهادی با موفقیت بزرگی که در دو سه فیلم آخرش به دست آورد، همین مسیر را طی نکرد و از منطقه آسایش خود دور شد. فیلم بدون شک مرهون تجربیات قبلی اوست، اما روایت داستان از نوع دیگری است و البته تاثیر آن تاریخ انقضای کوتاه تری دارد. فرهادی به کار در بالاترین سطح خود و تجربه رویکردهای جدید ادامه می دهد، کاری که هیچ کارگردانی پس از چند فیلم موفق هرگز انجام نمی دهد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *